Represijas II WW2, IV Padomju okupācija

Repressioonid – teatud isikute ja elanikkonna tagakiusamine, rõhumine ja piiramine võimude poolt. Vägivaldsed repressioonid Läti rahva vastu iseloomustavad nii NSV Liidu kui ka Natsi-Saksamaa okupatsioonirežiime.

Vältimaks vastupanu ja rahulolematust uue režiimiga, hakkasid Nõukogude okupatsioonivõimud juba 1940. aasta suvel läbi viima süsteemseid repressioone Läti kodanike vastu NSVL NKVD (Siseasjade Rahvakomissariaadi) repressiivorganisatsioonide ja NSVLi eeskujul loodud struktuuride poolt. maapinnale. Poliitilistel põhjustel 1940.–1941. 2006. aastal arreteeriti üle 7000 lätlase, küüditatuid arvestamata. Suurim repressiivne aktsioon oli 14. juunil 1941 toimunud küüditamine, mille käigus küüditati Lätist NSV Liitu 15 424 inimest. Kinnipeetavad saadeti GULAGi paranduslaagritesse, administratiivsed väljasaadetud aga Siberi kolhoosidesse.

1941. aasta suvel läks Läti territoorium Natsi-Saksamaa võimu alla, mille okupatsioonirežiim ei olnud vähem jõhker kui Nõukogude võimu oma. Suurim kuritegu, mille Natsi-Saksamaa Läti territooriumil sooritas, oli juutidevastane genotsiid ehk holokaust. Hitleri rassistliku ideoloogia tõttu hävitati süstemaatiliselt peaaegu kogu mitusada aastat vana Läti juudi kogukond – umbes 70 000 juuti ja veel umbes 20 000 mujalt Ida-Euroopast. Juutide mahalaskmised pandi enamasti toime juba 1941. aastal. Saksa okupatsioonirežiim pöördus ka režiimi poliitiliste vastaste ja Nõukogude aktivistide vastu, kes ei suutnud NSVL-Saksamaa sõja alguses Venemaalt evakueerida.

Alates 1944. aastast asus ja taastati Nõukogude okupatsioonivõim Läti territooriumil. Teine Nõukogude okupatsioon tõi kaasa uued poliitilised repressioonid. Esimestel sõjajärgsetel aastatel oli Lätis aktiivne rahvuslik vastupanuliikumine ehk rahvuspartisanid. Nende eesmärk oli taastada Läti iseseisvus. 20. sajand 1940. aastatel toimusid vastupanuliikumise liikmete ja nende toetajate massilised arreteerimised, karistati ka lätlasi, kes olid vabatahtlikult või sunniviisiliselt koostööd teinud Saksa okupatsioonirežiimi ja teiste rühmitustega. 1944-1945 aastal arreteeriti umbes 38 000 inimest. Nõukogude okupatsiooni ajal pärast II maailmasõda toime pandud suurim karistus oli 25. märtsi 1949. aasta küüditamine. Selle aja jooksul küüditati Lätist Siberisse ja teistesse NSV Liidu kaugematesse piirkondadesse 42 195 lätlast, peamiselt naised ja lapsed. Arvatakse, et esimese Nõukogude okupatsiooni ajal 1940.-1941. Aastatel 1945–1903 hukkus või hukkus Lätis Nõukogude repressioonides 140–190 000 inimest.

Hirm Nõukogude okupatsioonirežiimi naasmise ees 1944. aastal, algas ka põgenike liikumine Lätist läände mööda meri- ja maismaad.

Papildus izziņas avoti

Totalitaarsete okupatsioonirežiimide represseerimine Läti elanike vastu. 1940-1953 Läti riiklik ajaloomuuseum: http://lnvm.lv/?page_id=3976

Totalitaarsed okupatsioonirežiimid Lätis aastatel 1940-1964. Läti Ajaloolaste Komisjoni uurimus. Läti Ajaloolaste Komisjoni artiklid. 13. köide. Riia, 2004. https://www.president.lv/storage/kcfinder/files/item_1618_Vesturnieku_komisijas_raksti_13_sejums.pdf

Saistītie objekti

Varakļānu ebreju kapi - piemiņas vieta vācu-fašistiskā terora upuriem

Varakļānu ebreju kapi, Kapsētas ielas galā. 

Apskatāmi divi pieminekļi, kurus pēc kara Varakļānu ebreju kapsētā uzstādīja izdzīvojušie radi un tuvinieki.

Viens no tiem atrodas pie kapsētas žoga, kur notika ebreju masveida iznīcināšana. Uzraksts uz tā krievu un jidiša valodā vēsta: “Mēs mūžīgi sērosim par mūsu vecākiem, brāļiem un māsām, kas gāja bojā no fašistu rokām 1941.gadā”. Otrs piemineklis atrodas kapsētas iekšpusē; vietā, kur nogalinātie ebreji vēlāk pārapbedīti, arī uz tā ir uzraksts jidiša un krievu valodā: “Mūžīga piemiņa vācu-fašistiskā terora upuriem – Varakļānu ebrejiem, zvērīgi nogalinātiem 1941.g.4.augustā”.

Nacistiskās Vācijas karaspēks Varakļānos ienāca 1941.g. jūlija sākumā un jau ar pirmajām dienām uzsāka ebreju ierobežošanu un atsevišķas slepkavības. Netālu no Ebreju kapsētas tika izveidots nosacīts geto, uz kuru visiem ebrejiem bija jāpārceļas. 4. augustā Ebreju kapsētas teritorijā vācu SD vienība (“Arāja komanda”) ar vietējo pašaizsardzībnieku palīdzību nošāva praktiski visus Varakļānu ebrejus (ap 540 cilvēku).

Katru gadu augusta pirmajā svētdienā Varakļānu ebreju kapos notiek piemiņas pasākums, kas veltīts Varakļānos nogalinātajiem ebrejiem.

Melānijas Vanagas muzejs un Sibīrijas zemnīca

Muzejā apskatāmi materiāli par rakstnieces un kultūrvēsturnieces dzīvi, literāro darbību, dzimtu un likteņiem. Videomateriāli par Sibīriju un tur dzīvojošajiem izsūtītajiem latviešiem. Sibīrijas zemnīca – neklātienes ceļojums uz rakstnieces izsūtījuma vietu Krasnojarskas novada Tjuhtjetā. Zemnīcas izskats un iekārtojums rada reālu priekšstatu par dzīvi svešumā. Zemnīcā ir unikāli, vēsturiski priekšmeti, atvesti no Tjuhtjetas muzeja – bērza tāss trauks tujesok, māla krūze – krinka un petrolejas lampa. Muzejā ir videointervijas ar novada politiski represētajiem cilvēkiem un 18 M.Vanagas grāmatas “Veļupes krastā” varoņiem.

Melānijas Vanagas muzeja virtuālā ekspozīcija "ESI PATS!" http://esipats.lv
Muzeja virtuālā ekspozīcija „ESI PATS!” atklāj piecu deportēto bērnu pieredzi. Ekspozīcijas varoņus – piecgadīgo Intu Broku, Andri Eglīti un Ivaru Kārkliņu, astoņgadīgo Alni Vanagu un vienpadsmitgadīgo Ilgu Hāgemani, kā arī viņu vecākus - padomju vara nepamatoti apsūdzēja „dzimtenes nodevībā”. 

Salaspils memoriāls

Atrodas Salaspils novadā, 1,2 kilometru attālumā no Rīgas - Daugavpils šosejas.

Salaspils memoriāls tika atklāts 1967. gadā vietā, kur 2. pasaules kara laikā atradās Salaspils nometne. Mītiem un puspatiesībām apvīta vieta, kas izmantota Padomju propagandai. Latvijas okupācijas varu - nacistu noziegumu un komunistiskās ideoloģijas piemērs.

Salaspilī  bija represīva nometne, kas ietilpa Vācijas soda vietu sistēmā. Tai bija līdzības, bet ne atbilstības ar koncentrācijas nometnēm. Izveidota, lai Rīgas cietumos nebūtu nesamērīgi liels ieslodzīto skaits. Nometne bija “paplašināts policijas cietums”, kas vēlāk paplašināts ar citām nodaļām. Ieslodzīja visdažādākos cilvēkus - ebrejus, Sarkanās armijas karagūstekņus, darba kavētājus, politieslodzītos, kriminālnoziedzniekus, prostitūtas, latviešu pretošanās kustības locekļus, baltiešu karavīrus, kuri atradās Vācijas armijas vai policijas dienestos u.c. Nometnē vienlaicīgi uzturējās līdz 2200 ieslodzīto. Galvenie nāves (~2000) cēloņi bija slikts uzturs, darba apstākļi, miesas sodi un slimības.

Mūsdienās var aplūkot iespaidīgu memoriālo ansambli. Viens no lielākajiem šāda veida objektiem pasaulē. Salaspils memoriāla brīvdabas teritorija ir pieejama 24h. Ekskursijām nepieciešama iepriekšēja pieteikšanās pa tālr. +371 67216367 vai e-pastā salaspils.memorials@gmail.com.

Memoriāls komunistiskā genocīda upuriem

Šis memoriāls atrodas Pilistveres kapos.

Memoriāla izveide sākās 1988. gadā, un 300 cilvēku pulcējās pie šī pasākuma. Brīvprātīgo kopīgie centieni turpinās līdz pat šai dienai, katru gadu piemiņas zīmei veicot uzlabojumus. Ideja par memoriālu radusies brīvības cīnītājai Laglei Parekai.

Tās centrā atrodas akmeņu krūze, ko no Igaunijas, Sibīrijas un vēl tālākām vietām atveduši igauņu emigranti. Cairnu vainago liels krusts. Krusta pakāje ir simboliska kapavieta, pie kuras igauņi nes klintis, lai pieminētu uz Sibīriju izsūtītos tuviniekus.

Cairnu ieskauj laukakmeņi — pa vienam katram apgabalam, kurus projektējis Aate-Heli Õun un kas uzstādīti pa posmiem.

Pie memoriāla atrodas piemiņas akmeņi Černobiļas radiācijas upuriem, mežabrāļiem, NKVD darba kolonnās iesauktajiem, Igaunijas brīvprātīgajiem Somijas armijā un brīvības cīnītājiem. Tos visus izstrādāja Endels Palmiste.

Papildus kalvam pie memoriāla ir iestādīts vairāk nekā 2000 piemiņas koku birzs. Birzu projektējis slavenais ainavu arhitekts Andress Lēvalds.

Vēsturiskajā Pilistveres pastorātā, kas kalpo kā galvenā ēka piemiņas vietā, atrodas arhīvs un Igaunijas Vēstures muzeja izstāde par Igaunijas okupāciju.

Sommerlager der lettischen Armee in Litene

Das Sommerlager der lettischen Armee in Litene befindet sich in einem Waldgebiet in der Gemeinde Litene, dicht am Fluss Pededze. Die Geschichte des Lagers Litene begann 1935, als die Division Latgale der lettischen Armee hier den Aufbau eine Sommerlager in Angriff nahm. Von Mai bis in den Herbst absolvierten in Litene tausende Soldaten Ausbildungs- und Schießtrainingsprogramme. Im Sommer 1941 wurden Offiziere der lettischen Armee von Einheiten der Roten Armee und des NKWD (Vorläufer des KGB) im Sommerlager Litene festgehalten und interniert. Ein Teil der Offiziere wurde in Litene erschossen, andere nach Sibirien deportiert. Am 14. Juni 1941 wurden in den Lagern Litene und Ostrovieši (etwa 10 km von Litene entfernt) mindestens 430 Offiziere verhaftet und nach Sibirien deportiert. Das einzige vom damaligen Lager noch erhaltene Gebäude ist das Lebensmittellager. Von den anderen Bauten sind nur noch Fundamente erkennbar. Eine Aussichtsplattform über der eine lettische Flagge weht, Bänke und eine Lagerfeuerstelle wurden hier inzwischen geschaffen. Mit Unterstützung des Verteidigungsministeriums und der nationalen Streitkräfte wurde ein nicht mehr einsatzfähiges Geschütz aufgestellt. Auch Informationstafeln wurden errichtet. Zum Andenken an die Vorgänge im Sommerlager wurde auf dem Friedhof von Litene eine „Mauer des Schmerzes“ errichtet. Auf YouTube ist im Kanal der lettischen Armee („Latvijas armija“) ein Kurzfilm unter dem lettischen Titel „Litene - Latvijas armijas Katiņa“ (Litene – Das Katyn der lettischen Armee) abrufbar.     

Memorial Wall of Pain

Artrodas Litene cemetery.

On June 14, 2001, the memorial “Wall of Pain” created by architects Dina Grūbe, Benita and Dainis Bērziņš, stonemasons Ivars Feldbergs and Sandra Skribnovskis was unveiled in Litene Cemetery, it symbolizes the resting place of the soldiers killed in 1941. In October 1988, the ashes of 11 officers killed in June 1941 by the Soviet Army were found in the territory of the former Latvian Army summer camp in Sita Silila, Litene Parish. Although they could not be identified, on December 2, 1989, at the consecration service in Gulbene Evangelical Lutheran Church, Litene Cemetery was solemnly reburied.

11 white crosses, memorial plaque and information stands.

Memorial "White cross" in Stopiņi

Located in the forest 50 m from the highway V36, in the section from the village of Jugla paper factory to the highway P4.

Between February 3 and March 25, 1941, the remains of 23 people were described in four pits at the site. The victims were shot in a check building in Riga. The exhumation took place on April 27, 1944. At that time, 14 burials were identified, today, as a result of research, all those buried in this place have been identified.
The White Cross was erected at the site on July 12, 1991, as a memorial to the victims of the communist occupation. The White Cross was made and installed by the folk fronts and residents of Stopiņi County. In 1998, a memorial stone made by the sculptor Uldis Stergs with the inscription "Victims of the Russian Empire in 1941" was erected near the White Cross.

Buried here: Jānis Bergmanis (1900-1941), Alberts Bļodnieks (1904-1941), Kārlis Goppers (1876-1941), Arveds Laane (1916-1941), Ernests Ošs-Oše (1882-1941), Antons Pacevičs (1901 -1941), Joseph Poseiko (1897-1941), Arnold Smala (1912-1941), Joseph Stoller (1903-1941), Valfrid Vanx (1888-1941), Zenon Vyaches (1904-1941), Viktor Kopilov (1904-1941) ), Kārlis Prauls (1895-1941), Artūrs Salnājs (1904-1941), Jevgenijs Simonovs (1896-1941), Eduards-Verners Anerauds (1897-1941), Ephraim Gorons (1910-1941), Pēteris Ļaksa-Timinskis (1913 -1941), Pēteris Melbārdis (1892-1941), Israel Paļickis (1911-1941), Jānis Priedītis (1897-1941), Jānis-Arnolds Stālmanis (1913-1941), Aleksandrs Veinbergs (1884-1941).

 

 
Museum of the Occupation of Latvia

The museum exhibits the history of Latvia from 1940 to 1991, under the occupation of Nazi Germany and the Soviet Union. ‘House of the Future’ is a reconstruction and expansion project of the Occupation Museum designed by the well-known American Latvian architect Gunārs Birkerts as well as the new exhibit of the museum. The exhibit ‘History of Cheka in Latvia’ was created by the Occupation Museum and it is located in the ‘Corner House’, which is the former USSR State Security Committee (KGB) building. Latvian Occupation Museum was founded in 1993. It tells the long-hidden story of the fate of the Latvian state, nation and land under the occupation of two foreign totalitarian powers from 1940 to 1991. At the end of 2020 the museum had more than 70,000 different historical items (documents, photographs, written, oral and material evidence, objects and memorabilia). Museum specialists have recorded more than 2,400 video testimonials, making it one of the largest collections on occupation in Europe. The events that unfolded in Latvia, Lithuania and Estonia clearly show us what the nations had to endure under the two totalitarian regimes.

Exhibition in the KGB Building "History of KGB Operations in Latvia"

The former USSR State Security Committee (commonly known as Cheka) building is open for visitors. Here chekists imprisoned, interrogated and murdered Latvian citizens who were considered opponents by the occupation regime. There is also an exhibit from the Latvian Occupation Museum on the activities of Cheka in Latvia. Guided tours of the prison cells, corridors, basement and courtyard are available. The house was built in 1911 and it is one of the most beautiful buildings in Riga. Called the ‘Corner House’ by the people, it was the scariest symbol of the Soviet occupation regime in Latvia, and also one of the pillars of power of the USSR. Cheka operated from the Corner House during the occupation from 1940 to 1941 and then again from 1945 to 1991. Tens of thousands of Latvians were affected by direct political persecution. The fight against enemies of Soviet rule continued also after World War II. Cheka’s approach towards its operation slightly changed after Stalin’s death. Physical torture was replaced by psychological terror. The majority of Cheka agents were Latvians (52%). Russians were the second largest group – 23.7%. 60.3% of the agents were not members of the Communist Party. 26.9% of the agents had higher education. The system was designed in a way to involve local people and thus have greater control over the society. Staff documents and service records are located in Russia. And these materials have not been made available to Latvian authorities and researchers.

Broņislava Martuževa poetry barn

The Broņislava Martuževa Museum is situated on the site of the poet’s childhood home in Indrāni parish, Madona municipality. The museum’s exhibit is located in a renovated barn featuring voice and video evidence from the National Resistance Movement and the work of the poet in publishing an underground magazine, as well as composing poetry and songs for national partisans. Broņislava Martuževa was involved with the resistance movement since its inception. Lazdiņas, Martuževa’s home which has not survived, also served as a place of refuge for Pēteris Supe, Head of the Latvian National Partisan Association, and his comrades-in-arms. The poet spent five years hiding in the basement of her home, meeting with partisans, writing poetry (including work dedicated to partisans Pēteris Supe, Vilis Toms, Smilga Group, Laivenieks, Salns, Celmiņš, Bruno Dundurs and others), as well as writing songs and teaching them to partisans. Now, her songs are sung by the ‘Baltie lāči’ group (literally: ‘White Bears’). In 1950, the ‘Dzimtene’ magazine (literally: ‘Motherland’) was published underground together with Vilis Toms. The poet transcribed 11 issues of the magazine, 10 copies each, by hand. The poet, her brother, sister, mother and Vilis Toms were arrested in 1951. Bronislava Martuževa returned from Siberia in 1956. Recognised locally and nationally, the poetry barn is visited by both local residents and guests of the municipality. Learning about the poet’s life gives you the opportunity to discover the fate of Latvia.

Historical Exposition “The Burning Conscience”

The historical exhibit ‘Fire of Conscience’ is located in Cēsis, near the Cēsis Castle Square. Established in a Soviet-era temporary detention facility, it tells about the occupation of Latvia and reveals surprising and heroic stories of resistance from individuals. The yard features a memorial wall with the names of 643 residents of the former Cēsis district who died in Soviet repressions, including national partisans deported in 1941 and 1949 and those shot and sentenced to death. The exhibit’s timeline encourages visitors to study the course of the occupation of Latvia from 1939 to 1957. Arranged by topics, quotes from local newspapers offer a comparison of the political propaganda of the two occupation regimes. The six cells for temporary detention have survived to the present day in their original form from 1940 to 1941 and the post-war years. Here, the residents of Cēsis district, detained for various anti-Soviet activities, including national partisans, their supporters, young people who distributed anti-Soviet leaflets and other ‘traitors of the motherland’, were held for several days during the initial investigation and interrogation before being sent to the main KGB Building in Riga. Everything here is real: cells with iron doors, built-in ‘kormushkas’ (small openings for providing food), plank beds, a latrine for detainees, a small kitchen with an oven, as well as typical Soviet-era oil paint on the walls. In 2019, the exhibit was ranked third in the national design competition, the Latvian Design of the Year Award.

Permanent exposition of local history of Vaidava parish

Located in Vaidava Culture and Craft Center.

There is an exposition dedicated to the memory of the deportations of 1949, as well as the participation of the people of Riga in the January 1991 barricades in Riga. Evidence of world wars (mainly printed materials) can also be seen in the exhibition.

Natural and historical objects, manors, history of education, culture, notable people, materials of the collective farm time, household items, banknotes, newspapers, magazines about Vaidava parish.

Memorial to the Victims of Communist Terror for the Repressed in Jaunrauna Parish

Located in "Baižēni", Priekuli parish

A memorial place for the repressed was created in the place of the ruins of the barn of the "Baižēni" house, where on the night of March 25, 1949, 40 residents of Jaunrauna parish were kept to take their way to Lode railway station and Siberia in the morning.

The repressed included children under 1 year of age and 87-year-olds.

The names of those who were shot or died in exile are also written on the memorial plaque. Next to it are memorial stones to the Knights of the Lāčplēsis War Order.

Cattle wagon used for deportations – museum at Skrunda train station

To commemorate the deportations of June 1941 and March 1949, a memorial stone and a four-axle wagon, which also serves as the museum dedicated to deportations, was erected at the Skrunda railway station. This is the first wagon-type museum in Latvia that holds a permanent exhibit of photos, letters, memoirs, documents and various items made by the people deported from the Skrunda station. Skrunda station was a location where deportees were gathered, and one of the three stations in the region to which people from the Skrunda and the Kuldīga area were brought. In 1941, the family of the first President of the restored Republic of Latvia, Guntis Ulmanis, was deported from here to Krasnoyarsk Krai in Siberia.

With the help of deportations, the Soviets dealt with supporters of the national partizans’ and at the same time intimidated the remaining rural population, forcing them to join the collective farms.

Exposition "Latvian Army in Pļaviņas in the 20th Century"

Located at Odzienas Street 2, Pļaviņas.

The permanent exposition "Latvian Army in Pļaviņas in the 20th Century" can be seen.

The building in Pļaviņas, Odzienas Street 2, has a long history - from the time when Stukmaņi wholesaler Hugo Apeltofts started active economic activity in it, thus promoting the development of Pļaviņas city, until the headquarters of the Latvian Eastern Front was established here during the War of Independence. In 1919, the activities of Latvian army units against the Red Army in Latgale were commanded directly from Pļaviņas.

In 1934, a memorial plaque was unveiled near this house with the inscription: "In 1919, the headquarters of the Eastern Front was located in this house, and here General Jānis Balodis took over the command of the Latvian National Army." It was removed and destroyed by the Soviets in 1940, but on June 16, 1990, with the support of the LNNK Plavinas branch, it was restored.

Now, next to the former headquarters building, there is a memorial stall dedicated to 15 cavalry of the Lāčplēsis Military Order born in Pļaviņas region. In Pļaviņas, as well as provides an insight into the life stories of the Knights of the Lāčplēsis War Order.

Not far from the exposition building is the Latgale Division headquarters building, which was built in 1913 by Count Teodors Medems as a Stukmaņi liqueur factory. In 1919 it was taken over by the regime of P. Stučka, where it had also established a prison. After the expulsion of the Bolsheviks, in 1925 the building was taken over by the Latvian Army, which housed the headquarters of the Latgale Division. 10 generals and other officers of the Latvian Army spent their military careers in this building. In 1940, the building was taken over by the Red Army. In the post-war years, it housed a school as well as a municipality. Around 1970, the building was started to be used by the production association "Rīgas Apīrsbs".

Visits to the exhibition must be booked in advance by calling T. 28442692.

 
Exhibition "Struggles for freedom in the 20th century" in Jēkabpils History Museum

Located in Krustpils Palace

Viewable exhibition "Fights for freedom in the 20th century"
Soviet repression. Hard memories. Sitting here in a club chair, you can listen to fragments of the book "Those were the times" by Ilmars Knaģ from Jēkabpils. On one of the walls of the room, a list of townspeople deported to Siberia slides dispassionately, like the credits after a movie. There you can watch an amateur video about the removal of the Lenin monument in Jēkabpils on the old TV. Visitors are interested not only in the content, but also in the technical possibilities - how did this film get on the old TV.

It is possible to listen to the lectures prepared by the museum specialists at the Jēkabpils History Museum or apply for an excursion: Jēkabpils and its surroundings in the First World War, Jēkabpils in 1990, the time of the Barricades, the deportations of 1949 - 70, Jēkabpilians Cavaliers of the Lāčplēš Military Order, etc.
The average duration of lectures is 40 min. Information and registration for lectures by calling 65221042, 27008136.

Information about prices

Jēkabpils History Museum is located in Krustpils Castle. In 1940, after the inclusion of Latvia in the USSR, the 126th Rifle Division was stationed in Krustpils Castle. During the Second World War, the castle housed a German infirmary, and after August 1944, a Red Army war hospital. After the war, Krustpils Castle with the adjacent manor buildings were occupied by the central warehouses of the 16th Long-range Reconnaissance Aviation Regiment and the 15th Air Army of the Soviet Army.

Stadtmuseum Alūksne

Das Stadtmuseum Alūksne befindet sich im Neuen Schloss von Alūksne, einem Architekturdenkmal von nationaler Bedeutung, das Ende des 19. Jahrhunderts im neogotischen Stil erbaut wurde. Das Museum verfügt unter anderem über einen den Opfern des Totalitarismus gewidmeten Gedenkraum, in dem die Schicksale der Bewohner der Region Alūksne in Sibirien und im Fernen Osten dokumentiert werden sowie die historische Ausstellung „Fest der Zeitalter“, die thematisch den Zeitraum von der Urgeschichte bis in die Gegenwart abdeckt. Dabei ist dem Beitrag des 7. Infanterieregiments Sigulda zum militärischen, kulturellen und gesellschaftlichen Leben der Region eine besondere Abteilung gewidmet. Das 7. Infanterieregiment Sigulda wurde ab dem 20. Juni 1919 auf dem Gut Naukšēni zusammengestellt. Zunächst wurde eine Kampfgruppe bestehend aus 22 Offizieren und 1580 Soldaten aus dem Reservebataillon der Nordlettischen Brigade gebildet, genannt: Abteilung Dankers. Diese wurde zunächst in das 2. Bataillon des 3. Regiments Jelgava eingegliedert, am 23. August aber, mit der Aufstellung weiterer Kompanien, in das 7. Infanterieregiment Sigulda integriert. Die Einheiten nahmen 1919 an den Kämpfen gegen die Bermondt-Truppen teil und wurden am 5. Januar 1920 an die Front nach Latgale in den Kampf gegen die Bolschewiken geschickt. Nach Abschluss des Friedensvertrages mit Sowjetrussland wurde das Regiment zum Schutz der Ostgrenze Lettlands eingesetzt. Mehr als 200 Soldaten des Regiments ließen im lettischen Unabhängigkeitskrieg ihr Leben, 85 wurden mit dem Lāčplēsis-Orden für militärische Verdienste geehrt. 1921 wurde das 7. Infanterieregiment Sigulda in Alūksne stationiert. Das Neue Schloss von Alūksne diente damals als Hauptquartier des Regiments. Nach dem Zweiten Weltkrieg übernahmen sowjetische Sicherheitsbehörden das Schloss. Ab Ende der 1950er Jahre beherbergte das Schloss verschiedene Kultureinrichtungen: die Kultur- und Kinofizierungsabteilung des Exekutivkomitees, den Pionierpalast, die Bibliothek, ein Kino und das Museum.

Gedenkstätte in der Nähe des Bahnhofs Amata - Staffel Nr. 97322

Es befindet sich in der Gemeinde Drabešu im Kreis Amata, in der Nähe des ehemaligen Bahnhofsgebäudes von Amata.

Das Deportiertendenkmal mit einer Informationstafel und einem Platz kann besichtigt werden.

Am 25. März 1949 und in den folgenden Tagen wurden in 33 Staffeln insgesamt mehr als 42.000 Menschen aus Lettland verschleppt.
Am 27. März 1949 um zwei Uhr morgens verließen die Langwagen der Staffel Nr. 60 den Bahnhof Amata. 97322 mit 329 Männern, 596 Frauen, 393 Kindern.

Das zentrale Objekt werden 1318 Metallstangen in verschiedenen Größen und Farben sein. Jeder von ihnen symbolisiert eine Person, die am 25. März 1949 aus den damaligen Kreisen Cēsi und Alūksne entführt wurde. Auf jeder Spalte der Vor- und Nachname, das Geburtsjahr und die Gemeinde - aus der die Person entsandt wurde. Derzeit wurden 21 Posten mit Unterstützung der Deportierten selbst oder ihrer Angehörigen eingerichtet.
Der Autor der Idee, Pēteris Ozolas selbst, hat auch eine eigene Säule, die zusammen mit seiner Familie am 25. März 1949 im Alter von sechs Jahren aus „Pērkonių“ der Pfarrei Kos geholt wurde.
Informationen über die Deportation von 1949 und die Operation "Priboi" (Küstenwelle) der Repressionsorgane der UdSSR in den besetzten baltischen Staaten, die der Deportation zugrunde lag, können auf der Informationstafel nachgelesen werden.

 
Pieminekļi pasaules karos kritušajiem un deportētajiem Palsmanes pagasta iedzīvotājiem

Atrodas pie Palsmanes luterāņu baznīcas. 

Apskatāmi pieminekļi - Latvijas Neatkarības karā kritušajiem un bez vēsts pazudušajiem, Otrā pasaules karā kritušajiem un bez vēsts pazudušajiem un piemineklis 1949.gadā deportētajiem Palsmanes pagasta iedzīvotājiem.
Latvijas Neatkarības karā kritušajiem un bez vēsts pazudušajiem Palsmanes pagasta iedzīvotājiem piemineklis atklāts 1927.gadā. To atklāja ģenerālis Eduards Aire (1876–1933).
Līdzekļus pieminekļa izveidei ziedojušas Palsmanes, Mēra un Rauzas pagastu biedrības un sabiedriskas organizācijas.

Dailoņa Breikša vadīto nacionālo partizānu piemiņas vieta “Daiņkalni”

Atrodas “Daiņkalni”, Raunas pagasts, Raunas novads (netālu no Smiltenes novada, Brantu pagasta “Mežviju” mājām.

Nokļūšana līdz piemiņas vietai tikai vienreiz gadā - 16.aprīlī! Ceļš ved caur privātīpašumu.

Piemiņas vieta iekārtota kādreizējo Raunas pagasta “Daiņkalnu” un “Graškalnu” māju vietā, zem kurām izveidotajos bunkuros no 1950. līdz 1952. gadam slēpās Dailoņa Breikša (segvārds Edgars, 1911-1952) vadīto nacionālo partizānu grupa. D.Breikša nacionālo partizānu grupa izveidota 1948. gadā un līdz pat 1950. gadam viņi dzīvoja Gatartas pagasta “Jaunvieslavēnos” pie saimnieka Kārļa Lāča. 1950. gadā D.Breikša partizānu grupu nodeva viņa paša brālis Laimonis, tāpēc viņi bija spiesti pārvietoties. Pa vasarām viņi dzīvoja mežos, bet ziemas pārlaida Raunas pagasta “Daiņkalnos” pie mežsarga Artūra Pērkona (1907-1952) un blakus esošajos “Graškalnos” zem mājām ierīkotos bunkuros.

Kopš 2002. gadā piemiņas vietu “Daiņkalnos” pamazām labiekārtoja. Katru gadu 16. aprīlī tiek rīkoti piemiņas pasākumi Dailoņa Breikša vadīto nacionālo partizānu piemiņai. 2003. un 2004. gada aprīlī pie “Daiņkalnu” un “Graškalnu” mājām ievētīja piemiņas krustus un plāksnes. 2016. gada rudenī – 2017. gada pavasarī ar vietējo raunēniešu palīdzību piemiņas vieta tika rekonstruēta pēc arhitekta Z.Butāna skices, kā arī tika atrakta un nostiprināta kādreizējā bunkura vieta.

Monument Esimeses maailmasõjas ja Läti vabastamislahingutes langenud Drustu koguduse liikmete mälestuseks

See asub Drustu luteri kiriku lähedal.

Monument avati 19. juunil 1932. aastal.

14. juunil 1931 pandi ausamba aluskivi, millel on tekst "Sajad aastad tulevad ja lähevad, kangelased ohverdavad end isaduse nimel". Selle alla on põimitud tsingitud plekk-kapsel mälestuskirjaga, millele on alla kirjutanud tollane staabiülem kindral Aleksanders Kalējs, langenud sõdurite vanemad ja teised tseremoonia aukülalised.

Kommunistliku okupatsiooni ajal saki all olev tekst tsementeeriti, pronksist sakk aga peideti koguduseliikmete poolt ära. Kui ärkamine algas, puhastasid kohalikud Läti Rahvarinde aktivistid sildi ja asetasid säilinud saki oma kohale.

Selgunud on 41 Esimeses maailmasõjas ja Läti Vabadussõjas hukkunud Drustu koguduse liiget.

Kiriku seina niššidesse on paigutatud kommunistliku terrori ohvrite mälestustahvlid – tammesse raiutud 58 drusteni ja gatartlase nimega – inimeste nimed, kelle hauad on teadmata.

Rubeni pataljoni sõdurite hauad

Rubeni pataljoni sõdurite hauad asuvad Kuldīga - Sabile maantee ääres. Teest vaid mõnesaja meetri kaugusel asuvad teeviit ja kivi kirjaga "Sinu maa ja vabaduse eest".

Leitnant Robert Rubenise pataljon oli kindral Jānis Kurelise moodustatud väeosa üks osadest, mis ei alistunud Saksa vägedele ja osutas sakslaste ägedat vastupanu. Usma perioodil suurenes pataljoni arvuline koosseis 650 meheni koos nelja täisvarustuses kompanii, kiirabi ja farmimeeskonnaga. Juhtkoosseis: leitnant R. Rubenis, leitnant Filipsons, vv A. Druviņš, vv Šults, vv Briedis, vv. seersant J. Rubenis, J. Bergs, vv Jaunzems.

14. novembrist kuni 9. detsembrini 1944 toimusid Ugāle, Usma, Renda ja Zlēki kihelkondades ägedad lahingud politseikindral Friedrich Jekelni juhtimisel tegutsevate Saksa 16. armee üksuste, SD ja SS-üksuste ning sõjaväelase pataljoni vahel. Kurjala üksus, mida juhatas leitnant Roberts Rubenis. Renda ja Zleki lähedal toimunud lahingutes hukkus umbes 250 Saksa sõdurit, samas kui rubenelaste kaotused olid umbes 50 inimest.

Pärast leitnant Rubenise surma teatas Druviņš oma meestele, et jätkab tööd vaba tahte põhimõttel ning selle tulemusena langetas mitukümmend meest otsuse Rubenise pataljonist eralduda. 20.-21.11.1944 langes Saksa SD-üksuse poolt vangi 11-liikmeline rühm, kes pärast ülekuulamisi viidi kohalikku metsa ja tulistasid.

 
Rahvuspartisanide vendade hauad "Dzelzkalni" majade juures

RAHVUSLIKE PARTISAANIDE EEST
OLEN TEIE SEAS TAGASI PESUPUHAS
SEST SEE OLI TEINE POOL SEE LÄKS
OMA KIHELKONNAS JA SINU ESIvanemate TEEDEL
OOTA MIND TAGASI
Monumendi jalamil olevale graniitplaadile on graveeritud aastanumbrid (1945 - 1953) ja 36 langenud partisani nimed.

23. veebruaril 1946 toimus Vārnuvalkase lähedal Tārgale kihelkonnas verine lahing nende laagripaigas komandör Brīvnieksi juhitud Läti rahvuspartisanide rühma ja Nõukogude okupatsiooniarmee võitlejadiviisi vahel. Lahingus sai surma kuus partisani ja kohalikud elanikud matsid nad salaja sinna metsa. Hiljem maeti sinna ilma kohtu ja otsuseta veel kaks mahalastud. Kohalikult kutsuti seda metsanurka Dzelzkalnsi haudadeks, mida oskasid aastaid leida vaid eksperdid - kuusepuu ristimärgi järgi.
Kalmistule on paigaldatud rahvuspartisanide mälestussammas. Kivi raiutud nimed Puze-Pilteni partisanirühmas töötanud partisanidele. Selle kõrval on ka mälestuskivi leitnant Robert Rubenile.
1989. aasta suvel asetasid LNNK Ugāle filiaali liikmed Zūru meža Dezkalni piirkonnas 23. veebruaril 1946 langenud Puzes-Piltenese grupi rahvuslikule matmispaigale kasest ristid ja otsisid langenute sugulased Lätis ja välismaal.
27. aprillil 1991 pühitses langenute omaste, mitme riigi rahvuslike organisatsioonide esindajate osavõtul hauad teoloogiaprofessor Roberts Akmentiņši poolt ja nimetati need Raudvendade haudadeks.
20. juunil 1992 avati kalmistul August Adleri pühitsetud monument. Monumendi valmistas Kārlis Stepans LNNK Ugāle filiaali kavandatud kavandi järgi väikeste muudatustega. Kulud katsid paar inimest. Monumendi paigaldasid ja vundamendi lõid Ventspilsi kaardiväerügemendi valvurid, LNNK ja LDV Ugāle filiaalide liikmed. Monumendi ülemisse ossa on graveeritud tekst:

 
Liepāja miilitsahoone ehk "Sinine ime"

Liepajas asus kommunistliku okupatsioonirežiimi institutsioon miilits Republikas tänav 19, majas, mis oli kasutusel alates selle ehitamisest 20. sajandil. alguses nimetasid Liepāja inimesed seda "Siniseks imeks". Seevastu tšeki peakorter asus aadressil Toma tänav 19. Varsti pärast okupatsiooni omandas see ühiskonnas nime "Punane ime".

Senise kommunistliku režiimi kuritegude uurimise käigus on tuvastatud, et ei otse Liepaja Cheka majas ehk "Punases imes" ega ka vanglas ei ole toimunud hukkamisi ega kohtuväliseid tulistamisi. Kõik nendes kohtades viibinud kinnipeetavad viidi alates 23. juunist 1941. aastal seoses sõja algusega Läti territooriumil üle Venemaa vanglatesse. See puudutas nii kinnipeetavaid, kes vahistati nn "poliitiliste" kuritegude eest, kui ka kriminaalkurjategijaid, sõltumata sellest, kas isik oli uurimise all või oli juba karistuse saanud.

Vangide üleviimine määrati NSVL Riikliku Julgeoleku Rahvakomissari Vsevolod Merkulovi 23. juuni 1941 korraldusega nr 2455/M, mis oli adresseeritud Läti NSV, Eesti NSV NKGB ja mitmete NKGB ülematele. Ukraina NSV piirkonnad. Tulistamise põhjus oli kohutav ja traagiline – kinnipeetavaid polnud enam võimalik Venemaale toimetada, kuid ellu neid jätta ei saanud. Seetõttu toimusid sõja ajal Liepājas elanike kohtuvälised mahalaskmised, sarnaselt Riia keskvanglas, Valmiera vanglas, Valka ja Rēzekne miilitsas ning Ludza lähedal Greizai Kalanis. Nimetatud kuritegu leidis aset "Sinise ime" - Liepāja miilitsamajas, Republikas tänav 19.

156 Metsavendade punker „Mežabrāļi“

Metsavendade punker asub Riia-Pihkva maantee (A2) ääres 76 km kaugusel Riiast ja 11 km kaugusel Võnnust (Cēsisest). Läti metsavennad olid kohalikest elanikest koosnevad väikesed relvastatud rühmad, kes võitlesid aastatel 1944–1956 Läti alal iseseisvalt NSVLi okupatsioonirežiimi vastu. Need olid inimesed, kes ei saanud või ei tahtnud elada Nõukogude Liidus ja kes olid sunnitud end metsades varjama. Kokku tegutses Lätis umbes 20 193 metsavenda. Punkri rajamisel võeti arvesse endiste metsavendade lugusid ja mälestusi elust metsades, kui nad end pärast 1945. aastat seal peitsid ja iseseisva Läti riigi eest võitlemist jätkasid. Punkris on relvastuse ja majapidamistarvete näitus. Siin võib tutvuda metsavendade isiklike asjade, relvade ja fotodega. Giidi jutustust täiendavad videointervjuud metsavendadega. Punkri juures asub pikniku- ja lõkkekoht. Võimalik on ette tellida lõkkel tehtud suppi ja veeta õhtu lõkke ääres välikino vaadates.

Aizkraukle Ajaloo- ja Kunstimuuseumi väljapanek „Nõukogude aastad”

Näitust eksponeeritakse Aizkraukle valla endises kultuurimajas. See kajastab nõukogude inimese eluolu, töö-, puhke- ja kultuurielu ning tutvustab Aizkraukle (nõukogude ajal kandis nime Stučka) ajalugu ning Pļaviņi hüdroelektrijaama rajamise lugu. Külastajad saavad tutvuda punanurgaga: nõukogudeaegsete propagandamaterjalide, parteifunktsionääri kontori ja tavalise nõukogudeaegse korteriga, kus asub elutuba, köök, vannituba ja tualett vastava sisustusega. Mõned ruumid on pühendatud nõukogudeaegsele meditsiinile, turismile, spordile ja repressioonidele. Ekspositsiooni keskel on avar saal nõukogude ajal toodetud sõidukitega. Aizkraukle Ajaloo- ja Kunstimuuseum alustas kolmekorruselise ekspositsiooni loomist 2016. aastal. Tänapäeval on see Baltimaade suurim Nõukogude okupatsiooni perioodile pühendatud väljapanek.

Aglona Katoliku Gümnaasiumi Psühhiaatriahaigla mahalastud patsientide mälestuspaik

Mälestuspaik Aglona katoliku gümnaasiumi juures, kus 22. augustil 1941 tulistasid natsid Daugavpilsi psühhiaatriahaigla 544 patsienti ja 48 Grivase lastekodu last. Kõik mainitud viidi Daugavpilsist Aglonasse, kus nad paigutati kuni tapmiseni katoliku gümnaasiumi ruumidesse. Lasud maeti kahte auku.

Selle mõrva, aga ka ümberkaudsete juutide tapmise mõistis oma jutlustes avalikult hukka Aglona praost preester Alois Brock (1898–1943). Sel põhjusel arreteerisid natsivõimud ta 30. detsembril 1941. aastal. Kolme kuu pärast A. Brock vabastati, kuid 25. mail 1942 arreteeriti ta uuesti. A. Brock suri 28. aprillil 1944 Neuengammami (Saksamaa) või Mauthauseni (Austria) koonduslaagris.

Mälestuspaigas on mõned hauakivid ja ristisümber, millel on läti- ja venekeelsed mälestustahvlid.

 
Näitus "Ludza piirkond 1918-1945 Elagu sa igavesti Lätis!" Ludza koduloomuuseumis

Ludza regionaaluuringute muuseumi ekspositsioonis „Elagu Läti! 1918–1945" kajastab olulist ajaloolist etappi Ida-Latgale arengus aastatel 1918-1945. aastaks. Ekspositsioonis saab näha selle ajaloolise ajastu erinevaid säilmeid. Nende hulgas on ka esemeid, mis kunagi kuulusid vabadusvõitluses osalenud Lužana kodanikule R. Kalniņale. Ruumi kunstiline kujundus võimaldab külastajatel tunnetada aja meeleolu, mil Lätit tabas massiküüditamise laine. Keskseks reliikviaks, mis seda ajaloolist perioodi kujutab, on represseeritud katoliku preestri Casimir Vitanise valmistatud puidust rist. Teise maailmasõja lahinguvälja installatsioon loob tolleaegse emotsionaalselt elava atmosfääri. Näituse külastajad saavad tutvuda ka Nõukogude armee ja Saksa armee sõjapreemiatega. Näitusel olevad vanad fotod Ludzast annavad aimu linnapildist enne ja pärast II maailmasõda.

 
Audriņi küla ohvrite mälestuspaik

1965. aastal avatud mälestustahvel endise Rēzekne vangla juures. Pühendatud Makašēni valla Audriņi küla kolmekümnele mehele, kes 4. jaanuaril 1942 selles kohas avalikult maha lasti. Plaadile on graveeritud 30 mahalastud mehe nimed.

Veidi enne seda selgus, et Audriņi külas varjasid end põgenenud Punaarmee sõjavangid. Nende tabamisel puhkenud relvastatud kokkupõrgetes hukkus 4 abipolitseinikku. Intsidendi eest kättemaksuks andsid natside okupatsioonivõimud korralduse tappa kõik Audriņi elanikud ja küla põletada. Avalik hukkamine Rezeknes oli osa kättemaksukampaaniast.

 
Holokausti memoriaal

2004. aasta augustis avati Preiļis Cēsu tänaval holokausti ohvrite mälestusmärk. Arhitekt Sergejs Rižs, idee autor ja rahastaja on aga USA elanik Dāvids Zilbermanis. Mälestusmärk asub juutide tsiviilhaudade ja juudi elanikkonna laskepesade vahelisel alal.


Esimesed juudid saabusid Preiļisse 19. sajandi alguses, kui hakati moodustama Preiļi linna. 1935. aasta rahvaloenduse andmetel olid Preiļi 1662 elanikust 847 (51%) juudid. Enamik neist olid kaupmehed, käsitöölised, aga ka intelligents – arstid ja õpetajad.

Kui Saksa natsiarmee sisenes 1941. a 28. juulil, 9. ja 10. augustil hävitati üle 720 Preiļi ja lähiümbruse juudi. Pärast sõda naasis osa juute Preilisse, kuid kogukonda ei õnnestunud üles ehitada.


2013. ja 2014. aastal viisid juudi kodanike kalmistul läbi Saksa noorteühenduse LOT õpilased ja selle juht Klaus Peter Rex. Koostati kalmistu kaart. 2015. aastal avati Dāvid Zilbermanise eestvõttel tema rahastuse ja annetuste toel juudi kogukonnale mälestuskaar Preiliis, juudi kodanike kalmistu sissepääsu juures, teel holokaustiohvrite memoriaali juurde.


2018. aastal tegi ühendus "Preiļu memoriaalid" (esimees Sergejs Rižs) kaevetöid juutide tapmispaigas juudi kodanike kalmistu kõrval. Avastati kolm süvendikohta. Pärast konserveerimist saab esemelisi tõendeid vaadata Preiļi ajaloo- ja tarbekunstimuuseumi põhinäitusel aadressil Rainiš bulvāri 28. Muuseumi spetsialistid pakuvad külastajatele haridusprogrammi "Mõelda holokaustile tähendab mõelda iseendale". Programm algab muuseumi ekspositsioonist ja lõpeb holokausti memoriaali juures. Mälestusmärki koos kalmistuga kasutatakse rahvahariduses vabaõhumuuseumina.

 
Monument poliitiliselt represseeritutele ja rahvuspartisanidele Preiliis

Preili poliitiliselt represseeritute monument asub roomakatoliku kiriku värava lähedal platsil ja avati 22. augustil 1993. aastal. Monumendi lõi skulptor Vija Dzintare. Monumendil on kujutatud põlvili leinavat naist, kes katab lahkunu tekiga. Monumendi kõrval on kivisse raiutud poeet Kārlis Skalbe sõnad:

Valiti palju märtreid
Sulle, mu väike isamaa,
Mis ema nimega püha
Sosistab valutunnil: "Latvija!"

Kuna 20. sajandi 1940. aastatel panid Nõukogude okupatsioonivõimude esindajad avalikuks vaatamiseks välja mahalastud rahvuspartisanide säilmed, siis 2018. aastal memoriaali laiendati. Monumendi juurde asetati kaks rändrahnu, mis sümboliseerivad rahvuspartisanide mälestust. Rändrahnud on loonud skulptor Ivo Folkmanis. Ühele neist on raiutud Preiļi poliitiliselt represseeritud seltsi "Likteņa ceļs" logo, teisele - kiri "Rahvusliku Vastupanuliikumise langenud liikmete mälestuseks".

Siin peetakse 25. märtsil ja 14. juunil poliitiliste repressioonide ohvrite mälestushetki.

 

Seotud lood

Kindral Karl Gopperi kohta

Kindral K. Goppers (1876-1941) oli silmapaistev sõdur ja silmapaistev mees. Ta paistis silma eduka ülemana, kes võttis üle pataljoni ja rügementide juhtimise, juhtides kangelaslikult oma laskureid lahingutes Läti vabaduse eest Esimese maailmasõja ajal (1914-1919). Ta on osalenud lahingutes Tīreļpurvsis, Ložmetējkalnsis ja kaitsnud Riiat.

Kindral Jānis Balozsi elukäik pärast küüditamisest naasmist

Kui venelased üritasid 1940. aastal Läti valitsuselt peale suruda sõjaväebaasi lepingut, mis muudaks Läti armeel Punaarmeele vastupanu peaaegu võimatuks, püüab kindral J. Balodis saavutada sellesse lepingusse mõningaid muudatusi. Kuid see ebaõnnestub. Kuid kindrali pahalased kasutavad seda asjaolu, et hiljem J. Balodit peaaegu reeturiks parandada. Pärast konflikti riigipeaministri ja peaminister K. Ulmanisega vabastati kindral 5. aprillil 1940 sõjaministri kohalt. Seejärel otsustab J. Balodis osaleda demokraatliku bloki koosseisus Riigikogu valimistel, kuid sellest ei tule midagi välja, sest valimistel võib kandideerida ainult üks nimekiri - kommunistide kandidaatide nimekiri. Lätist saab 14. liiduvabariik.

Läti okupeerimisest

Iseseisva Läti riigi olemasolu 1940. aastal katkestas Nõukogude Liidu okupeerimine ja annekteerimine ehk liitmine Nõukogude Sotsialistlike Vabariikide Liitu (NSVL).

Lastekoloonia "Päkapikud" sündmustest sõjaeelse ja II maailmasõja ajal

Geriljatoetajate perekonnad jäid ilma lastest. 1943. aasta märtsis oli Salaspilsi laagris 1100 last. Leetrite, tüüfuse ja muude haiguste tõttu suri umbes 250 last, mitusada last viidi ümberkaudsete valdade taludesse, umbes 300 last sattus lastekodusse Riias Jurmalas, Igates ja Saulkrastis.
Saulkrastis sattusid lapsed Läti Lasteabi Seltsi lastekolooniasse "Rūķīši".

Major Jānis Ozoli juhtimisvõimed 3. Kurzeme lahingu ajal

Major Jānis Ozolase divisjonile on paigaldatud mälestussilt Riia - Liepāja maantee äärde, Džukste valda, umbes ühe kilomeetri kaugusel mälestuspaiga Kurzeme tagaveest.

Major Jānis Ozols oli Läti ohvitser, 2. maailmasõjas osaleja, Kolme Tähe ordeni kavaler, kelle juhitud suurtükiväedivisjon hoidis 3. Kurzeme lahingu ajal ära rinde murdumise.

 
Kohaliku uurija Žanis Skudra "Okupeeritud Läti päevik".

Žanis Skudra annetab kogu oma vaba aja kohalikule uurimistööle, kõik puhkused Läti ringreisidele. Nii koguti materjale, fotosid ning “Okupeeritud Läti päevade raamat” ilmus Stockholmis Läti Rahvusfondi poolt pseudonüümi Jānis Dzintars all.

7. juunil 1978 vahistati Žani Skudra Tallinnas ja sama aasta novembris mõistis Riia ülemkohus talle riigireetmise ja spionaaži eest kaheteistkümneaastase vangistuse.

 
Endise leegioni leitnandi Arvīdas Gailīši roll Pēteris Cheveri rühma likvideerimisel

Kapten Pēteri Čevera ja veel seitse partisani tabati 1. novembril 1950 Engure metsamassiivis, kuhu endise leegionileitnandi Arvīdas Gailīši (agent-võitleja hüüdnimi "Grosbergs") võltspartisanide rühmitus oli juhuslikult paigutanud. Sinna kuulusid LPSR VDM-i töötajad ja "metsavendade" rolli täitnud agent-sõdurid.

 
Lugu Peter Cheeveri jõugu tegevusest ja hävingust

P. Chevers koondas enda ümber endised leegioni ohvitserid ning tervitas rühma ka kohalikke Kuramaa elanikke. Nad kõik otsustasid jääda truuks vaba ja iseseisva Läti riigi ideele, mitte alluda võõrale okupatsioonile. Talsi rajooni Vandzene - Upesgriva - Okte valdade territooriumile paigutatud Cheveri rühm üritab vältida laupkokkupõrkeid Tšehhi vägede või lahingupataljoni võitlejatega.

Liepāja "Sinises imes" tsiviilisikute kohtuväline tulistamine

Sõja ajal Läti territooriumil toimunud kohtuvälised tapmised 1941. aasta juuni lõpus ja juuli alguses olid viimane repressioonide ja vägivalla ilming kommunistliku okupatsiooni esimeses etapis, mis lõppes Natsi-Saksamaa vägede sisenemisega kogu territooriumile. Lätist.

Tulistamise põhjus oli kohutav ja traagiline – kinnipeetavaid polnud enam võimalik Venemaale toimetada, kuid ellu neid jätta ei saanud. Seetõttu toimusid sõja ajal Liepājas elanike kohtuvälised mahalaskmised sarnaselt Riia keskvanglas, Valmiera vanglas, Valka ja Rēzekne miilitsates ning Ludza lähedal Croix’ mäel. Liepajas realiseeriti see Nõukogude okupatsioonivõimu kuritegu "Sinises imes" – Liepaja miilitsamajas, Republikas tänav 19.