Bolschewiki
I Erster Weltkrieg, I Die Unabhängigkeitskriege

PadomjuLatvijasvaldībaslocekļiRīga1919gadajan.jpg
Padomju Latvijas valdības locekļi. Rīga. 1919.gada janvāris. Avots: Latvijas kara muzejs.

Lielinieki bija Krievijas Sociāldemokrātiskās strādnieku partijas radikālais spārns, kas 1912. gadā partijas kongresā ieguva vairākumu Vladimira Uļjanova (Ļeņina) vadībā un atšķēlās no partijas, izveidojot Krievijas Sociāldemokrātisko Strādnieku (boļševiku) partiju. Kopš tā laika arī ieviesās apzīmējums «lielinieki» pretstatā «maziniekiem» jeb mazākumam.

Lielinieki atšķīrās no maziniekiem gan ideoloģiskos, gan partijas organizācijas aspektos. Lielinieki uzskatīja, ka partijai jābūt organizētai kā centralizētai kaujas organizācijai. Rekrutējot biedrus, bija stingri jāievēro šķiru princips. Partijas biedriem bija jāievēro disciplīna, stingri pakļaujoties partijas vadības – Centrālkomitejas – lēmumiem. Partijas pamatstruktūru bija jāveido salīdzinoši nelielai profesionālu revolucionāru grupai. V. Ļeņins uzskatīja, ka strādniecība nav spējīga patstāvīgi attīstīt sociālistiskas prasības.

Lielinieki uzskatīja, ka sociālisms nav panākams evolucionārā (pakāpenisku reformu) ceļā, bet gan ar vardarbīgu revolūciju un proletariāta diktatūru kā pārejas posma režīmu no kapitālisma uz sociālismu. Lielinieki stingri iestājās pret sadarbību ar pilsonības (buržuāzijas) pārstāvjiem, pieļaujot to tikai atsevišķos ārkārtas gadījumos. Lielinieki principiāli noliedza parlamentāru demokrātismu, jo uzskatīja, ka tas kalpo buržuāzijas šķiras interesēm. Viņi aģitēja par šķirisku darba tautas (proletariāta) pārstāvniecību iepretim vispārnacionālai pārstāvniecībai.

1917. gada 7. novembrī Krievijas galvaspilsētā Petrogradā (mūsdienu Sanktpēterburgā) lielinieki veica apvērsumu, gāžot Aleksandra Kerenska vadīto Pagaidu valdību un izveidojot padomju valdību ar V. Ļeņinu priekšgalā. Lielinieku kontrolētajā Latvijas daļā 1917. gada beigās varu pakāpeniski pārņēma Latvijas strādnieku, kareivju un bezzemnieku deputātu padomes Izpildu komiteja jeb Iskolats (saīsināts nosaukuma tulkojums krievu valodā). Jaunā vara sāka radikālas politiskās un sociālās reformas, ieviešot stingru cenzūru.

Padomju varas laiks Latvijas neokupētajā daļā nebija ilgs - tā pastāvēja tikai dažus mēnešus. Vācijai atjaunojot karadarbību austrumu frontē un ieņemot visu Latvijas teritoriju līdz 1918.gada februāra beigām, lielinieku režīms Vidzemē un Latgalē tika sagrauts. Lielinieki un tiem lojālākā strēlnieku daļa bēga uz Krieviju.

Šo dažu mēnešu laikā daļa Latvijas iedzīvotāji tiešā veidā varēja iepazīt lielinieku režīmu darbībā. Iskolata darbība atklāja vairākas tendences, kuras gadu vēlāk pēc lielinieku atgriešanās izpaudās visā pilnībā. Tās bija: režīma nedemokrātisms, koncentrējot varu šaura partijas darbinieku loka rokās; demokrātiski vēlēto iestāžu likvidācija un vēršanās pret vārda brīvību; šķiru cīņas principa iedzīvināšana, kas nesa represijas pret veselām sabiedrības grupām; ekonomiskās reformas, kas izpaudās daļējā uzņēmumu nacionalizācijā, muižu konfiskācijas un nospraustajā kursā uz visa īpašuma un zemes nacionalizāciju. 

Par savu mērķi uzskatot komunisma ieviešanu, lielinieku partija pēc 1917. gada apvērsuma pārdēvējās par Krievijas komunistisko (boļševiku) partiju un saglabāja šo nosaukumu līdz 1925. gadam. No 1925. līdz 1952. gadam partijas nosaukums bija "Vissavienības Komunistiskā (boļševiku) partija", savukārt no 1952. līdz 1991. gadam tās nosaukums bija "Padomju Savienības komunistiskā partija". 1991. gadā Krievijas Federācijā partija tika likvidēta.

 

PadomjuLatvijasarmijas1pulkastrēlniekiRīgā191.jpg
PadomjuLatvijasvaldībaslocekļiRīga1919gadajan.jpg
ValmierasapriņķaStrādniekukareivjuunbezzemnie.png
Weitere Informationsquellen

1. Latviešu lielinieki. Publicēts portāla ir.lv, 03.01.2018. Pieejams: https://ir.lv/2018/01/03/latviesu-lielinieki/ [skatīts: 06.05.2021.].

2. Šiliņš J. "Lielinieki". Nacionālā enciklopēdija. Pieejams: https://enciklopedija.lv/skirklis/88272-lielinieki [skatīts 06.05.2021.].

3. Šiliņš J. Promocijas darbs “Padomju Latvijas militārā un politiskā attīstība (1918.gada decembris – 1919.gada jūnijs)”, 2012. Pieejams: https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4674 [skatīts: 06.05.2021].

4. Dvēseļu putenis. Digitālais muzejs. Pieejams: https://www.dveseluputenis.lv/lv/laika-skala/notikums/85/ziemassvetku-kauju-sakums/ [skatīts: 06.05.2021.].

Zugehörige Objekte

Ausstellung zur Geschichte des KGB in Lettland im sog, “Eckhaus”

Das Gebäude der ehemaligen „Tscheka“ – des Staatssicherheitskomitees der UdSSR (später KGB) – in Riga ist heute öffentlich zugänglich. Hier wurden lettische Bürger von im Volksmund so genannten Tschekisten festgehalten, verhört und umgebracht, weil sie das Besatzungsregime als Gegner betrachtete. In dem Gebäude ist heute eine Ausstellung des Lettischen Okkupationsmuseums über die Aktivitäten des KGB in Lettland untergebracht. Es werden Führungen durch Zellen, Gänge, Keller und den Innenhof angeboten. Das Haus wurde 1911 erbaut und zählt zu den schönsten Bauten in Riga. Im Volksmund als „Eckhaus“ bekannt, wurde es zum schrecklichen Symbol des sowjetischen Besatzungsregimes in Lettland - eine der Stützen der Sowjetmacht. Die Tscheka nutzte das „Eckhaus“ während der sowjetischen Besatzung 1940/41 und dann erneut von 1945 bis 1991. Zehntausende Einwohner Lettlands waren von politischer Verfolgung direkt betroffen. Das harte Vorgehen gegen Gegner der sowjetischen Herrschaft wurde auch nach dem Zweiten Weltkrieg fortgesetzt. Nach Stalins Tod änderten sich die Methoden des KGB unwesentlich. An die Stelle von physischer Folter trat nun Psychoterror. Die Mehrheit der Tscheka-Agenten bestand aus ethnischen Letten (52 %). Russen bildeten mit 23,7 % die zweitgrößte Gruppe. 60,3 % der Mitarbeiter gehörten nicht der Kommunistischen Partei an, 26,9 % verfügten über einen Hochschulabschluss. Das System war darauf ausgerichtet, die lokale Bevölkerung einzubinden und so die Kontrolle über die Gesellschaft zu erlangen. Die Korrespondenz und die Akten der KGB-Mitarbeiter befinden sich heute in Russland. Sie sind für lettische Behörden und Historikern nicht zugänglich.

Gedenkstein für die grünen Partisanen

Es befindet sich an der Ecke der Straßen Parka und Saules in Ergļi, in der Nähe des Eisenbahnviadukts.

Am 23. Mai 1919 griffen die grünen Partisanen eine Kolonne von Vezumniki der Großen im Zentrum von Ergli an. Die Schlacht dauerte zwei Stunden, und die Partisanen bekamen 78 Pferde und viele Karren mit Gewehren und anderen Waren. Vier Partisanen starben in der Schlacht und einer wurde verletzt. Insgesamt kämpften 61 Männer in den Reihen der Partisanen im Kreis, von denen sechs starben.

Am 21. Mai 1939 wurde im Dorf Eagles an der Stelle, wo die grünen Partisanen Jānis Andriksons, Andrejs Bumbers, Kārlis Baņgieris und Jānis Gūts am 23. Mai 1919 fielen, ein Gedenkstein des 121. Adlerregiments eröffnet.

Während der sowjetischen Besatzung wurde das Gedenkschild an der Kreuzung der Straßen Parka und Saules abgerissen. Es wurde am 22. April 1989 restauriert und neu installiert.

Dzelzs tilts pār Gauju Valmierā

Atrodas Valmierā, netālu no Ģīmes dabas takas Leona Paegles ielā. 

Tērauda konstrukcijas dzelzs tilts pār Gauju izbūvēts 1911.gadā. Tas savienoja 114 km garo maršrutu Ainaži-Valmiera-Smiltene, kas pēdējo reizi veikts 1971.gadā.

Pēc Rīgas atbrīvošanas, 1919. gada 22. maijā, padomju Latvijas armijas daļas, neizrādot nopietnu pretestību, atkāpās visā frontē. 26. maijā Igaunijas nacionālā armija un pulkveža Jorģa Zemitāna vadītā Ziemeļlatvijas brigāde ieņēma Valmieru. “Lielinieki ap pulksten sešiem pēc pusdienas uzspridzināja dzelzceļa tiltu. Pulksten 7:50 aizdedzināja arī abus koka tiltus. Tas gan netraucēja tās pašas dienas vakarā no Valmieras muižas puses pilsētā ienākt igauņu karaspēkam* [..]” 

Mūsdienās dzelzs tilts ir iemīļota atpūtas un pastaigu vieta un “Zaļā dzelzceļa” velo maršruta posms.

* Kā pirmā ieradās 6. Igauņu kājnieku pulka skolnieku rota, vairāku bruņotu automobiļu pavadīta.

Piemiņas stēla Lāčplēša kara ordeņa kavalieriem

Atrodas līdzās Viļakas Jēzus Sirds Romas Katoļu baznīcai.

Piemiņas stēla Lāčplēša kara ordeņa kavalieriem Viļakas novadā atklāta 2017.gada 11.novembrī. 28 Lāčplēša Kara ordeņa kavalieru likteņi ir saistīti ar Viļakas novada vārdu.
Granīta stēla tapusi Latvijas valsts simtgadei veltītā projekta “Atceries Lāčplēšus” ietvaros. Godinot Latvijas Brīvības cīņās kritušos karavīrus, visā Latvijā tiks uzstādītas vienota parauga piemiņas stēlas. Projekta iniciators ir Jaunsardzes un informācijas centrs.

Pieci Lāčplēša kara ordeņa kavalieri, kuru vārdi iegravēti piemiņas stēlā, pēc Brīvības cīņu noslēguma dzīvoja tagadējā Viļakas novada teritorijā:
– Jānis Kuļšs bija jaunsaimnieks Šķilbēnu pagasta Apsīšos,
– Aleksejs Ļubimovs (Lavrentjevs) dzīvoja Šķilbēnu pagasta Fortepjanovas fermā, vēlāk Viļakā,
– Teodors Mende saimniekoja viņam piešķirtajā saimniecībā un bija mežsargs Žīguru pagasta Katlešu ciemā,
– Eduards Tenisons dzīvoja Vecumu stacijā, vēlāk dzīvoja Čabatrovas ciemā un strādāja p/s “Viļaka”,
– Jānis Burmeistars pēc 1928. g. kādu laiku dzīvojis Šķilbēnu pagastā.

Brāļu kapi Viļakas novadā ir atdusas vieta 45 karavīriem, kuri 1920. gadā atdeva savas dzīvības, aizstāvot Latviju no lieliniekiem. 9. janvāris bija diena, kad uzbrukumi sākās Ziemeļlatgalē, un, neskatoties uz toreiz esošajiem sarežģītajiem laikapstākļiem, tajā pašā dienā arī tika atbrīvota Viļaka.
Latgales atbrīvošanas kaujās Viļakas novadā plecu pie pleca kopā ar Latvijas armijas karavīriem un partizāniem pret Sarkano armiju cīnījās arī Igaunijas karavīri. Daudzi no viņiem atdeva savu dzīvību par brīvu Latviju.

Gulbenes dzelzceļa stacija

Atrodas Gulbenē, Dzelzceļa iela 8

Apskatāma pati stacijas ēka un perons, izveidotā piemiņas plāksne un piemineklis represētajiem (tēln. I.Ranka).

Pirmā pasaules kara laikā (1916.—1917. gadā) šaursliežu līnija uz Pļaviņām pārbūvēta 1524 mm platumā, lai kalpotu kā savienotāja līnija ar Rīgas—Daugavpils līniju. Uzbūvēta arī līnija uz Ieriķiem, kā arī līdz Sitai, izveidojot savienojumu ar Pitalovu. Tādējādi Gulbene kļuva par dzelzceļa mezglu.

Brīvības cīņu laikā, 1919.gada 31.maijā atbrīvojot Gulbeni no lieliniekiem, 1.(4.) Valmieras kājnieku pulks šeit ieguva ievērojamu daudzumu kara trofeju.

Tagadējā stacijas ēka (arh. P.Feders) celta 1926. gadā. No Gulbenes dzelzceļa stacijas 1941. gada 14. jūnijā tika deportēti gan civiliedzīvotāji, gan Litenes vasaras nometnē arestētie virsnieki.
Kā nozīmīga mezgla stacija tika bombardēta 1944.gada pavasarī, pēc kara atjaunota sākotnējā izskatā, 2018.gadā atklāts izglītojošs un interaktīvs centrs „Dzelzceļš un Tvaiks”. Blakus atrodas SIA „Gulbenes –Alūksnes bānītis” ar interaktīvām nodarbībām un ekskursijām.

Skrundas kaujas piemiņas vieta un Karoga diena

Skrundas kaujas piemiņas vieta atrodas Skrundas centrā, Oskara Kalpaka parkā pie Skrundas kultūras nama, Kuldīgas un Liepājas ielu krustojumā. Piemiņas vietā 2005. gadā uzstādīts akmens atzīmējot 1919. gada 29. janvāra kauju, kurā Oskara Kalpaka komandētais bataljons kopa ar Landesvēra vācu un krievu vienībām, atbrīvoja Skrundu no lieliniekiem. Karoga dienas tradīcija tiek uzturēta kopš 2004. gada, šādi godinot pirmo no lieliniekiem atbrīvoto pilsētu un tās atbrīvotājus, kuri 1919. gada 29. janvārī pie Skrundas baznīcas pacēla Latvijas karogu.

Neatkarības kara pirmajos mēnešos Latvijas Pagaidu valdība zem lielinieku spiediena strauji zaudēja Latvijas teritoriju. 1919. gada 22. janvārī lielinieki ieņēma Skrundu. Nedēļu vēlāk 29. janvāra agrā rītā sākās uzbrukums Skrundas atgūšanai. Latviešu Atsevišķajam bataljonam pulkveža-leitnanta Oskara Kalpaka vadībā vajadzēja uzbrukt gar Rudbāržu–Skrundas lielceļu un padzīt lieliniekus no Skrundas. Tam sekotu vācu vienību uzbrukums flangā ar uzdevumu iznīcināt atejošos pretiniekus, bet krievu rota dotos uzbrukumā starp latviešu un vācu vienībām, kā orientieri izmantojot Skrundas baznīcu. Uzbrukumu atbalstīja arī vācu artilērijas baterija. Uzbrukuma dienā pieturējās 15 grādu liels sals, spoži spīdēja saule, kalpakiešiem bija jāšķērso klajš lauks, bet lielinieki bija patvērušies muižas mūra ēkās. Lielinieki atklāja uguni, kad uzbrucēju ķēde atradās aptuveni 300 metru attālumā, sākās abpusēja apšaude, Oskara Kalpaka komandētie karavīri straujā triecienā devās uz priekšu un piespieda pretinieku pārtraukt apšaudi un atkāpties pāri Ventai. Pēc apmēram 3 stundu ilgas kaujas, ap 9 no rīta Skrunda bija ieņemta, turklāt Latviešu Atsevišķajam bataljonam bija tikai 2 ievainotie.

Skrundas kaujai bija būtiska nozīme Latvijas Pagaidu valdības bruņoto speku karavīru morāles paaugstināšanai, jo tā bija faktiski pirmā nozīmīgā uzvara kaujās pret lieliniekiem. Turklāt kaujā sevišķu drosmi demonstrēja arī pats komandieris - Oskars Kalpaks, ar savu piemēru iedrošinot karavīrus nebaidīties.

Jaunmuiža un 1.Latviešu atsevišķā bataljona kaujas

Mūsdienās Jaunmuiža, senāk Jaunāmuiža, ir apdzīvota vieta Kuldīgas novadā un atrodas ceļa Skrunda - Ezere 7 kilometrā. Apdzīvotā vieta izveidojusies bijušās Jaunās muižas (Neuhof) pusmuižu.

1919. gada 3. martā par šo vietu norisinājās intensīvas kaujas starp 1. Latviešu atsevišķā bataljona vienībām pulkveža Oskara Kalpaka vadībā un 2. Padomju Latvijas strēlnieku pulka vienībām.

1919. gada 3. martā sākās Kurzemes atbrīvošanas operācija Tauwetter (Atkusnis), kurā Vācu armijas VI rezerves korpuss, ar Landesvēru un tā sastāvā esošo 1. Latviešu atsevišķo bataljonu uzsaka uzbrukumu visā frontē ar nolūku atspiest lielinieku daļas līdz Lielupei. 3. marta agrā rītā 1. Latviešu atsevisķā bataljona vienības - Cēsu rota, Studentu rota un Jātnieku nodaļa, kuras pastiprināja vācu hauptmaņa Millera artilērijas baterija, sķērsoja Ventu pie Lēnām un uzbruka Jaunai muižai, kuru aiztāvēja 2. Padomju Latvijas strēlnieku pulka 2. bataljons. Vairāku stundu ilgajā kaujā, pakāpeniski ieņemot Jaunāsmuižas apkārtnes mājas, Kalpaka komandētās vienības sasniedza Jaunomuižu un pārķēra Skrundas - Pampaļu lielceļu pātraucot pa to pretinieka kustību un atspiežot pretinieku uz austrumiem. Jaunāmuižā bataljons kā trofejas saņēma kancelejas dokumentus un munīciju. Ieņemot pozīcijas tuvējās mājās bataljons nocietinājas. 5. martā uzsakās lielinieku pretuzbrukums, kuru līdz vakaram izdevās apturēt. 6. martā bataljons atsāka uzbrukumu ieņemot Skrundas skolu un virzoties uz Airītes - Aizupji rajonu.

Lēnu muiža

Muižas pils atrodas Lēnu ciemā pie Ventas upes. Pils šobrīd ir privātīpašums, tādēļ apskatāma tikai no attāluma.

Muižas ēku no 1919.gada janvāra beigām līdz 3.martam 1.Latviešu atsevišķais bataljons izmantoja kā atbalsta punktu.  Latviešu atsevišķajam bataljonam bija jāatbrīvo Lēnu muižas apkārtne, lai būtu iespēja forsēt ventu iepretim Jaunmuižai. 

Muiža piederējusi  baronam Frīdrihs fon Firksam, kam piederēja arī Rudbāržzu un Sieksātes muižas. Kungu māja celta 19. gadsimtā.  Baronam Lēnu pils kalpojusi galvenokārt  kā vieta medībām un atpūtai nedēļas nogalē. 

No 1927. līdz 1937.gadam pilī bijusi skola, bet padomju okupācijas laikā kolhoza kokdarbnīcas. 1965.gadā tajā atvēra tautas namu. Ēku ansamblis daudz cietis no pārbūvēm, arī parks nav saglabājies. Ir saglabājušās vairākas saimniecības ēkas. 

 

 

Piemiņas zīme 1. Latviešu atsevišķā bataljonam Lēnās un pārcelšanās vieta par Ventu

Piemineklis atrodas Lēnās, ceļu krustojumā netālu no Lēnu muižas.

Piemineklis - piemiņas zīme atklāta 2007. gada 8. novembrī. Tā veidota pēc tēlnieces Maijas Enģeles projekta. Pieminekļa idejas autors un finansētājs ir Jānis Blūms, kura tēvs, 1. Atsevišķā latviešu bataljona Jātnieku nodaļas virsleitnants Paulis Blūms organizēja un vadīja upes šķērsošanu 1919. gada 3. martā ar 10 vīru palīdzību.

Katru gadu 3.martā šeit pulcējas jaunsargi, zemessargi, kā arī citi interesenti piemiņas pasākumā par godu 1.Latviešu atsevišķajam bataljonam.

Holy Trinity Roman Catholic Church in Lēni

The church is located in the village of Lēnu, Nīkrāce parish, Skrunda municipality, on the Skrunda - Embute road.

The Venta River is located near the church, the banks of which were guarded by soldiers of the 1st Separate Latvian Battalion in February 1919. As the battalion's numbers did not allow for a continuous front line, the front was guarded by sentry posts. One of them was also located on the bank of the river near the church. The church towers were useful for surveillance of the surrounding area and the other side of the river.

Battle at Skrunda school

Skrunda School is located in Pumpuri, at km 3 of the Skrunda - Ezeres road. The school is privately owned and can therefore be viewed from a distance. 

In January and March 1919, the 1st Latvian Separate Battalion fought with units of the 2nd Latvian Rifle Regiment of Soviet Latvia near the school.

The battle near Skrunda School took place on 22 January 1919. In the face of the retreating Bolshevik superiority, German and Latvian units positioned themselves on the western bank of the Venta, while Bolshevik forces gathered in Saldus in preparation for a wider operation, at the same time sending some of their forces in the direction of Skrunda. In order to seize the initiative and try to defeat the Bolshevik forces piecemeal, on 22 January the Cēsis Company of the 1st Latvian Separate Battalion, reinforced by 15 soldiers of the Officers' Company and the German Raden Company in the Skrunda sector of the front, had to attack towards Saldus. The Skrunda School was designated as the assembly point for both companies. However, during the preparatory phase of the attack, both companies were surprised by a Bolshevik attack, which forced the German and Latvian units to retreat to Rudbārži.

The second clash at Skrunda School took place on 6 March 1919, when the Cēsis and Student Companies of the battalion commanded by Colonel Oskars Kalpaks surprised the enemy and captured Skrunda School and continued to advance towards Dutēni, Engurnieki and Airīte.

On the side of the Skrunda-Ezeres road, near the school, where the road crosses the Klūga river, there is a small, ancient stone bridge from the late 19th century with two semi-arched arches for the river to pass through. The road leading over the bridge used to be used in the past, but is now gradually becoming overgrown with grass as the adjacent tarmac road and bridge are now used. From this bridge, the stone bridge offers a magnificent view, enriched by the rocky riverbed and the banks covered with thick trees. The site is visually very attractive and suitable for cycling or walking routes. 
 

Monument to Cēsis ornaments at the site of the first battle

Located in Drabešu parish, 79th kilometer of Vidzeme highway.

A monument made of granite can be seen, in which a stylized scheme of the invasion of the Bolsheviks was carved.
The monument has been discovered and consecrated. December 28, 2018. In Drabešu Parish, on December 24, 1918, the reconnaissance team of Captain Artūrs Jansons (1893 - 1941) prevented the Red Army scouts from moving from Cēsis to Ieriķi with a heavy machine gun fire. It was the first armed clash of Latvian troops with the Red Army of Soviet Russia.

Zugehörige Geschichten

Liberation of Northern Latgale from the Bolsheviks

On December 1, 1918, parts of the Red Army, based on the Red Rifle units, invaded the territory of Latvia. In order to protect their homes, families, native counties and escape from terror, the men around Balvi took up arms and went into the forests, and the first "green" groups began to form. In the spring of 1919, when the mobilization was announced, many men in the Balvi area were not allowed to fight in the Soviet Latvian army and they joined the "green" groups. Balvi, Silakrog, Rugāji, Teteru-Dūrupe and Liepna groups were formed. In the vicinity of Balvi, the activity of "green" groups became more active in March 1919.

Apie tautos patriotą pirmąjį leitenantą Vilį Gelbį

Pulkininko leitenanto Vilio Gelbės (1890-1919) likimas atspindi sunkią mūsų valstybės ir kariuomenės formavimosi situaciją bei šių įvykių vertinimą.
1918 m. lapkričio 18 d. paskelbus Latvijos valstybę, prasidėjo ir jos Nepriklausomybės karas bei ginkluotųjų pajėgų kūrimo darbai. Latvių karių savanorių priešakyje buvo Kuržemėje gimęs karinio jūrų laivyno leitenantas Vilis Gelbė.

Apie Latvijos nepriklausomybės karą ir 1918 metų įvykius Alūksnėje

1918 m., vokiečių kariuomenei įžengus į Alūksnę, latvių šaulių batalionai pasitraukė į Sovietų Rusiją. Iki 1918 m. gruodžio pradžios įsitvirtino vokiškas režimas ir buvo vykdomos pertvarkos. Vokietijai pasidavus kare, bolševikai grįžo į Alūksnę ir atkūrė savo valdžią. Suomijos savanoriai taip pat kovojo Latvijos nepriklausomybės kare kaip Estijos kariuomenės dalis. 1919 m. vasario 21 d. Alūksnėje, prie stoties, vyko įnirtingos kautynės tarp bolševikų ir suomių savanorių pulko „Šiaurės berniukai“.

Apie Latvijos nepriklausomybės karą ir 1919 metų įvykius Alūksnėje

1919 m. kovo 27 d. 1-asis Valmieros pėstininkų pulkas kartu su Estijos gvardijos (kaitselit) Talino (tuomet Rėvelės) ir Tērbato batalionais bei trimis šarvuotaisiais traukiniais nuo Melnupės upės krantų pradėjo Latvijos išvadavimą nuo bolševikų.

Anšlavo Eglītio prisiminimai apie Latvijos nepriklausomybės karą ir 1919 metų įvykius Alūksnėje

1919 m. kovo 27 d. 1-asis Valmieros pėstininkų pulkas kartu su Estijos gvardijos (kaitselit) Talino (tuomet Rėvelės) ir Tērbato batalionais bei trimis šarvuotaisiais traukiniais nuo Melnupės upės krantų pradėjo Latvijos išvadavimą nuo bolševikų.

Suomijos savanorių pulko „Šiaurės berniukai“ mūšis Bejoje

1919 metų vasario 23 dieną suomių savanorių pulko „Šiaurės berniukai“ žvalgybos dalinys, tikėdamasis gauti papildomų ginklų ir amunicijos, atvyko į Beja School upės daubą, kur įvyko susirėmimas su bolševikais (Babeckos mūšis). Šiame mūšyje krito 10 suomių pulko karių.

7. Siguldos pėstininkų pulko formavimas

1919 m. birželio 20 d. Naukšėnų dvare, Rūjienos apylinkėse, pagal Šiaurės Latvijos brigados vado pulkininko Jorgio Zemitano įsakymą pradėtas formuoti 7-asis Siguldos pėstininkų pulkas. Iš pradžių iš Šiaurės Latvijos brigados rezervinio bataliono buvo suformuota nedidelė kovinė grupė, kurią sudarė 22 karininkai ir 1580 karių, kuri pirmojo vado Oskaro Dankerio garbei buvo pavadinta Dankerio divizija. Po kelių dienų dalinys buvo įtrauktas į 3-iojo Jelgavos pulko 2-ąjį batalioną, o rugpjūčio 23 d., papildžius kuopa, į 7-ąjį Siguldos pėstininkų pulką.

Excerpt from the founding of the Northern Latvian Army on the Rūjiena side

The Army of Northern Latvia was a Latvian military formation during the Latvian War of Independence, which was established on the territory of Estonia and in the liberated regions of North Vidzeme from February 3 to March 31, 1919. Until July 1919, the brigade was subordinate to the Estonian Armed Forces Headquarters and the Commander-in-Chief of the Estonian Army in terms of logistics and operations. It was then merged with the Southern Latvian Brigade to form the Latvian Army.

The beginning, course and end of the battles of Cēsis

The victory in the battles of Cēsis was destined to become a turning point in the struggle of Latvians and Estonians for the independence of their country. This victory crossed the line between Andriev Niedra's government and German General Riediger von der Goltz's plans to conquer the Baltics. Instead, the Provisional Government of Kārlis Ulmanis resumed its activities in Liepāja.

 
1. Crossing of the Latvian Separate Battalion Venta on March 3, 1919

One of the main challenges for the units of the 1st Latvian Separate Battalion was to cross the frozen river Venta and build a road across it.

Memories of Captain Alexander Leving on the reconnaissance of the Venta near Lena

In February 1919, both sides of the Venta River were active in reconnaissance activities. Captain Alexander Loeving, Chief of the Cavalry Division, was one of the commanders of the reconnaissance raids.

Battle at Skrunda School on January 22, 1919

Memories of Lieutenant Commander Jānis Ķīselis about the battles at Skrunda School on 22 January 1919

From Adolf Ers' book "Vidzeme in the Freedom Fights" about the life of refugees in Valka

From the time of the refugees, Valka agreed to play a more important role than other cities in Vidzeme, because the politically active newspaper Līdums was located here, where Latvia's spiritual and political weapons were minted, and also because there was a crossroads where roads from three On the Latvian side: from Riga, Alūksne, Mozekile, and also from Estonia and Russia, she had links with refugees everywhere - in Tartu, Pliskava, Moscow and St. Petersburg. There was a large refugee center here.

How the men of the Latvian government fooled the co-runners of the Pampali Bolsheviks

The former director of the Pampāli school (until 1959) Alfred Brūns has hand-printed an impressive book about the history of the Pampāli school and historical events around it with authentic photographs. In the book, A. Brūns describes the events of the War of Independence in Pampāli, describing in detail the events involved both Latvian statesmen, Bolshevik supporters, actions of the German army, etc.