Repression
II Zweiter Weltkrieg, IV Sowjetische Okkupation

Repression - Verfolgung, Unterdrückung und Einschränkung bestimmter Personen und Bevölkerungsgruppen durch die Behörden. Gewaltsame Unterdrückung des lettischen Volkes kennzeichnet die Besatzungsregime sowohl der UdSSR als auch Nazideutschlands.

Um Widerstand und Unzufriedenheit mit dem neuen Regime zu verhindern, begannen die sowjetischen Besatzungsbehörden bereits im Sommer 1940 mit der systematischen Repression gegen lettische Bürger durch repressive Organisationen des NKWD (Volkskommissariat für innere Angelegenheiten) der UdSSR und Strukturen nach dem Vorbild des NKWD Boden. Aus politischen Gründen 1940-1941. Mehr als 7.000 Letten wurden 2006 festgenommen, Abgeschobene nicht mitgerechnet. Die größte repressive Aktion war die Deportation am 14. Juni 1941, bei der 15.424 Menschen aus Lettland in die UdSSR deportiert wurden. Die Inhaftierten wurden in die GULAG-Justizlager gebracht, während die administrativ Deportierten in die sibirischen Kolchosen gebracht wurden.

Im Sommer 1941 geriet das Territorium Lettlands unter die Herrschaft Nazideutschlands, dessen Besatzungsregime nicht weniger brutal war als das der Sowjets. Das größte Verbrechen, das von Nazideutschland auf lettischem Gebiet begangen wurde, war der Völkermord an den Juden oder der Holocaust. Aufgrund von Hitlers rassistischer Ideologie wurde fast die gesamte hundertjährige lettische jüdische Gemeinde systematisch ausgerottet – etwa 70.000 Juden und etwa 20.000 weitere aus anderen Teilen Osteuropas. Die Erschießungen von Juden wurden größtenteils bereits 1941 durchgeführt. Das deutsche Besatzungsregime wandte sich auch gegen die politischen Gegner des Regimes und sowjetische Aktivisten, denen es zu Beginn des Krieges zwischen der UdSSR und Deutschland nicht gelungen war, Russland zu evakuieren.

Ab 1944 wurde die sowjetische Besatzungsmacht auf lettischem Gebiet angesiedelt und wiederhergestellt. Die zweite sowjetische Besetzung brachte neue politische Repression. In den ersten Jahren nach dem Krieg gab es in Lettland eine aktive nationale Widerstandsbewegung oder nationale Partisanen. Ihr Ziel war die Wiederherstellung der Unabhängigkeit Lettlands. 20. Jahrhundert In den 1940er Jahren kam es zu Massenverhaftungen von Mitgliedern der Widerstandsbewegung und ihren Unterstützern, und auch Letten, die freiwillig oder zwangsweise mit dem deutschen Besatzungsregime und anderen Gruppen kooperiert hatten, wurden bestraft. 1944-1945 Dabei wurden rund 38.000 Menschen festgenommen. Die größte Strafe während der sowjetischen Besatzung nach dem Zweiten Weltkrieg war die Deportation am 25. März 1949. Während dieser Zeit wurden 42.195 Letten, hauptsächlich Frauen und Kinder, aus Lettland nach Sibirien und in andere abgelegene Gebiete der UdSSR deportiert. Es wird geschätzt, dass während der ersten sowjetischen Besetzung in den Jahren 1940-1941. Zwischen 1945 und 1903 wurden zwischen 140 und 190.000 Menschen bei der sowjetischen Repression in Lettland getötet oder getötet.

Aus Angst vor der Rückkehr des sowjetischen Besatzungsregimes begann 1944 auch die Flüchtlingsbewegung aus Lettland in den Westen auf dem See- und Landweg.

Weitere Informationsquellen

Repression totalitärer Besatzungsregime gegen die Bevölkerung Lettlands. 1940-1953 Lettisches Nationalmuseum für Geschichte: http://lnvm.lv/?page_id=3976

Totalitäre Besatzungsregime in Lettland 1940-1964. Forschung der Kommission lettischer Historiker. Artikel der Kommission lettischer Historiker. Band 13. Riga, 2004. https://www.president.lv/storage/kcfinder/files/item_1618_Vesturnieku_komisijas_raksti_13_sejums.pdf

Seotud objektid

Jüdischer Friedhof Varaklani – ein Denkmal für die Opfer des deutsch-faschistischen Terrors

Jüdischer Friedhof Varakļāni, am Ende der Kapsētas-Straße.

Auf dem jüdischen Friedhof von Varakļāni wurden nach dem Krieg zwei Denkmäler von überlebenden Verwandten und Verwandten errichtet.

Einer von ihnen befindet sich in der Nähe des Friedhofszauns, wo die Massenvernichtung von Juden stattfand. Die Inschrift darauf auf Russisch und Jiddisch lautet: "Wir werden für immer mit unseren Eltern, Brüdern und Schwestern trauern, die 1941 durch die Hand der Faschisten starben." Das zweite Denkmal befindet sich auf dem Friedhof; An der Stelle, wo die getöteten Juden später umgebettet wurden, befindet sich außerdem eine Inschrift in jiddischer und russischer Sprache: „Ewiges Gedenken an die Opfer des deutsch-faschistischen Terrors – die am 4. August 1941 brutal ermordeten Juden von Varakļāni“.

Nazideutsche Truppen marschierten 1941 in Varaklani ein. Anfang Juli und von den ersten Tagen an begannen die Belagerung und vereinzelte Ermordung von Juden. In der Nähe des jüdischen Friedhofs wurde ein bedingtes Ghetto eingerichtet, in das alle Juden umziehen mussten. Am 4. August erschoss eine deutsche SD-Einheit (das "Arāja-Team") mit Hilfe lokaler Selbstverteidigungskräfte auf dem Gelände des jüdischen Friedhofs praktisch alle Juden in Varakļāni (etwa 540 Personen).

Jedes Jahr am ersten Sonntag im August findet auf dem jüdischen Friedhof von Varakļāni eine Gedenkveranstaltung statt, die den in Varakļāni getöteten Juden gewidmet ist.

Melānija Vanaga muuseum ja Siberi muldonnMelānija Vanaga muuseum ja Siberi muldonn

Kirjanikule ja kultuuriloolasele Melānija Vanagale pühendatud muuseum asub Amata külakoolis Võnnu (Cēsise) vallas. Muuseumis on välja pandud materjalid Vanaga elu, kirjandusliku tegevuse, suguvõsa ja saatuse kohta, seal on videomaterjalid Siberi ja sinna küüditatud lätlaste kohta ning Siberi muldonn, mis viib külastajad rännakule kirjaniku küüditamispaika Krasnojarski krais Tjuhteti rajoonis. Muldonni välimus ja sisseseade annavad realistliku ettekujutuse elust võõrsil. Muldonnis eksponeeritakse ainulaadseid ajaloolisi esemeid, mis on toodud Tjuhteti muuseumist: kasetohust nõu, savikruus ja petrooleumilamp. Muuseumis võib vaadata videointervjuusid piirkonna poliitiliselt represseeritud elanikega ja Melānija Vanaga raamatu „Veļupes krastā“ (Hingede jõe kaldal) kaheksateistkümne tegelasega. Muuseumi virtuaalne näitus „OLE SINA ISE!” (http://esipats.lv) avab viie küüditatud lapse ja nende vanemate kogemust, keda nõukogude võimud süüdistasid alusetult kodumaa reetmises.

Salaspilsi memoriaalansambel

Salaspilsi memoriaalansambel ja ajaloonäitus asub Salaspilsi piirkonnas, 1,2 km kaugusel Riia-Daugavpilsi maanteest A6. Salaspilsi memoriaal avati 1967. aastal kohas, kus Teise maailmasõja ajal asus Salaspilsi laager. See on müütidest ja pooltõdedest ümbritsetud koht, mida kasutati nõukogude propaganda jaoks, natside kuritegude ja kommunistliku ideoloogia näidis. Salaspilsis asus karistuslaager, mis oli osa Saksamaa karistusasutuste süsteemist. See sarnanes koonduslaagritega, kuid ei olnud üks neist. Laager loodi selleks, et Riia vanglates poleks liiga palju vange. Laager oli politseivangla laiendus. Siin hoiti vangis erinevaid inimesi, näiteks juute, Punaarmee sõjavange, tööle hilinejaid, poliitvange, kriminaalkurjategijaid, prostituute, Läti vastupanuliikumise liikmeid ja Saksa armees või politseis teeninud balti sõdureid. Laagris võis ühtaegu olla kuni 2200 vangi. Surma põhjustasid peamiselt (~2000) kehv toit, töötingimused, kehaline karistamine ja haigused.

Kommunistliku genotsiidi ohvrite memoriaal mälestuskivi

Memoriaal asub Pilistvere kalmistul.

Memoriaali rajamist alustati 1988. aastal talgukorras 300 inimesega. Vabatahtliku ühistööna on seda jätkatud ning memoriaal täieneb aasta-aastalt. Idee rajada selline memoriaal tuli vabadusvõitleja Lagle Parekilt.

Memoriaali keskmes on kividest kuhjatud kivikangur, kuhu on toodud kive kõikjalt Eestist, Siberist ja kaugemaltki paljude väliseestlaste poolt. Kivikangru peatsis on suur rist, mille jalamile sümboolsele hauale põllukive kokku kandes meenutab Eesti rahvas Siberisse küüditatud omakseid.

Kivikangrut ümbritsevad maakonna kivid, mis on kujundatud Aate Helina Õuna poolt ning püstitatud järk-järgult.

Veidi eemal asuvad eraldi mälestuskivid Tšornobõli radiatsiooniohvritele, metsavendadele, tööpataljonlastele, soomepoistele ja vabadusvõitlejatele. Kivid kujundas Endel Palmiste.

Lisaks kivikangrule on memoriaali juurde istutatud mälestuspuude hiis, kuhu on istutatud üle 2000 puu. Mälestushiie  haljastusprojekti autor on tuntud maastikuarhitekt Andres Levald.

Pilistvere ajaloolises pastoraadis, mis on ühtlasi memoriaali peahoone, asub Eesti ajaloomuuseumi koostatud Eesti okupeerimise teemaline püsinäitus ja arhiiv.

 

Läti sõjaväe suvelaagriplats Litenes

Läti sõjaväe Litene suvine laagriplats asub Litene vallas Pededze jõe äärses metsakohas. Litene laagri algusaeg ulatub 1935. aastasse, mil Läti sõjaväe Latgale diviis hakkas siia rajama suvelaagripaika. Maikuust sügiseni harjutasid mitu tuhat sõdurit Litenes lahingutaktikaid ja laskmist. 1941. aasta suvel arreteerisid Punaarmee ja NKVD väed Litene suvelaagris olevad Läti armee ohvitserid. Mitu ohvitseri lasti kohapeal maha, ülejäänud küüditati Siberisse. 14. juunil 1941 arreteeriti ja küüditati Litene ja Ostrovieši laagrist (see asub u 10 km kaugusel Litenest) vähemalt 430 ohvitseri. Ainus ajalooline hoone, mis on laagriajast säilinud, on toiduladu. Teistest hoonetest on säilinud vaid vundamendid. Laagrialale on rajatud vaateplatvorm, kus lehvib Läti lipp, on sisse seatud pingid ja heakorrastatud lõkkekoht. Kaitseministeeriumi ja Riiklike Relvajõudude toetusel on siia paigaldatud suurtükk. Olemas on infotahvlid. Litene laagri sündmustega on seotud mälestuspaik Litene kalmistul – memoriaalansambel „Valumüür”. Läti armee YouTube’i kanalilt võib vaadata videot pealkirjaga „Litene, Läti armee Katõn”.

Valu mälestusmüür

Artrodas Litene kalmistu.

14. juunil 2001 avati Litene kalmistul arhitektide Dina Grūbe, Benita ja Dainis Bērziņši, kiviraidurite Ivars Feldbergsi ja Sandra Skribnovskise loodud mälestusmärk “Valu müür”, mis sümboliseerib 1941. aastal hukkunud sõdurite puhkepaika. 1988. aasta oktoobris leiti Litene vallas Sita Sililas endise Läti armee suvelaagri territooriumilt 1941. aasta juunis Nõukogude armee poolt tapetud 11 ohvitseri põrm. Kuigi neid ei suudetud tuvastada, maeti 2. detsembril 1989. aastal Gulbene Evangeelses Luterlikus kirikus toimunud pühitsemise jumalateenistusel Litene kalmistule pidulikult ümber.

11 valget risti, mälestustahvel ja infostendid.

Mälestusmärk "Valge rist" Stopiņis

Asub metsas 50 m maanteest V36, lõigus Jugla paberivabriku külast maanteeni P4.

Ajavahemikus 3. veebruarist 25. märtsini 1941 kirjeldati leiukohas neljas süvendis 23 inimese säilmeid. Ohvreid tulistati Riia tšekihoones. Ekshumeerimine toimus 27. aprillil 1944. aastal. Toona tuvastati 14 matust, tänaseks on uuringute tulemusena tuvastatud kõik sellesse kohta maetud.
Valge Rist püstitati sellele kohale 12. juulil 1991. aastal kommunistliku okupatsiooni ohvrite mälestusmärgina. Valge Risti valmistasid ja paigaldasid Stopiņi maakonna rahvarinded ja elanikud. 1998. aastal püstitati Valge risti lähedale skulptor Uldis Stergi valmistatud mälestuskivi kirjaga "Vene impeeriumi ohvrid 1941. aastal".

Siia maetud: Jānis Bergmanis (1900-1941), Alberts Bļodnieks (1904-1941), Kārlis Goppers (1876-1941), Arveds Laane (1916-1941), Ernests Ošs-Oše (1882-1941), Antons Pacevičs - (1901) 1941), Joseph Poseiko (1897-1941), Arnold Smala (1912-1941), Joseph Stoller (1903-1941), Valfrid Vanx (1888-1941), Zenon Vyaches (1904-1941), Viktor Kopilov (1904-1941) ), Kārlis Prauls (1895-1941), Artūrs Salnājs (1904-1941), Jevgenijs Simonovs (1896-1941), Eduards-Verners Anerauds (1897-1941), Ephraim Gorons (1910-1941), Pēteris1minaks1 (9. -1941), Pēteris Melbārdis (1892-1941), Israel Paļickis (1911-1941), Jānis Priedītis (1897-1941), Jānis-Arnolds Stālmanis (1913-1941), Aleksandrs Veinbergs (1884-1941).

 

 
Läti Okupatsiooni-muuseum

Muuseumis eksponeeritakse Läti ajalugu Natsi-Saksamaa ja Nõukogude Liidu okupatsiooni ajal aastatel 1940–1991. „Tuleviku maja“ on okupatsioonimuuseumi rekonstrueerimis- ja laienemisprojekt, mille autor on Ameerikas elav tuntud läti arhitekt Gunārs Birkerts, ning sellega seotud uus muuseumiekspositsioon. Okupatsioonimuuseumi väljapanek „KGB ajalugu Lätis“ asub KGB-hoones (Nurgamajas). Läti Okupatsioonimuuseum asutati 1993. aastal. See jutustab pikka aega varjatud loo Läti riigi, rahva ja maa saatusest kahe võõrriigi totalitaarse okupatsioonivõimu all aastatel 1940–1991. 2020. aasta lõpus kuulus muuseumikogusse üle 70 000 ajaloolise eseme (dokumendid, fotod, kirjalikud, suulised ja materiaalsed tõendid, esemed ja mälestusesemed). Muuseumi spetsialistid on salvestanud rohkem kui 2400 videomälestust, mis teeb sellest ühe suurima okupatsiooni käsitleva kogu Euroopas. Lätis, Leedus ja Eestis toimunud sündmused näitavad meile selgelt, mida need rahvad pidid kahe totalitaarse režiimi all kogema.

Exhibition in the KGB Building "History of KGB Operations in Latvia"

The former USSR State Security Committee (commonly known as Cheka) building is open for visitors. Here chekists imprisoned, interrogated and murdered Latvian citizens who were considered opponents by the occupation regime. There is also an exhibit from the Latvian Occupation Museum on the activities of Cheka in Latvia. Guided tours of the prison cells, corridors, basement and courtyard are available. The house was built in 1911 and it is one of the most beautiful buildings in Riga. Called the ‘Corner House’ by the people, it was the scariest symbol of the Soviet occupation regime in Latvia, and also one of the pillars of power of the USSR. Cheka operated from the Corner House during the occupation from 1940 to 1941 and then again from 1945 to 1991. Tens of thousands of Latvians were affected by direct political persecution. The fight against enemies of Soviet rule continued also after World War II. Cheka’s approach towards its operation slightly changed after Stalin’s death. Physical torture was replaced by psychological terror. The majority of Cheka agents were Latvians (52%). Russians were the second largest group – 23.7%. 60.3% of the agents were not members of the Communist Party. 26.9% of the agents had higher education. The system was designed in a way to involve local people and thus have greater control over the society. Staff documents and service records are located in Russia. And these materials have not been made available to Latvian authorities and researchers.

Broņislava Martuževa poetry barn

The Broņislava Martuževa Museum is situated on the site of the poet’s childhood home in Indrāni parish, Madona municipality. The museum’s exhibit is located in a renovated barn featuring voice and video evidence from the National Resistance Movement and the work of the poet in publishing an underground magazine, as well as composing poetry and songs for national partisans. Broņislava Martuževa was involved with the resistance movement since its inception. Lazdiņas, Martuževa’s home which has not survived, also served as a place of refuge for Pēteris Supe, Head of the Latvian National Partisan Association, and his comrades-in-arms. The poet spent five years hiding in the basement of her home, meeting with partisans, writing poetry (including work dedicated to partisans Pēteris Supe, Vilis Toms, Smilga Group, Laivenieks, Salns, Celmiņš, Bruno Dundurs and others), as well as writing songs and teaching them to partisans. Now, her songs are sung by the ‘Baltie lāči’ group (literally: ‘White Bears’). In 1950, the ‘Dzimtene’ magazine (literally: ‘Motherland’) was published underground together with Vilis Toms. The poet transcribed 11 issues of the magazine, 10 copies each, by hand. The poet, her brother, sister, mother and Vilis Toms were arrested in 1951. Bronislava Martuževa returned from Siberia in 1956. Recognised locally and nationally, the poetry barn is visited by both local residents and guests of the municipality. Learning about the poet’s life gives you the opportunity to discover the fate of Latvia.

Historical Exposition “The Burning Conscience”

The historical exhibit ‘Fire of Conscience’ is located in Cēsis, near the Cēsis Castle Square. Established in a Soviet-era temporary detention facility, it tells about the occupation of Latvia and reveals surprising and heroic stories of resistance from individuals. The yard features a memorial wall with the names of 643 residents of the former Cēsis district who died in Soviet repressions, including national partisans deported in 1941 and 1949 and those shot and sentenced to death. The exhibit’s timeline encourages visitors to study the course of the occupation of Latvia from 1939 to 1957. Arranged by topics, quotes from local newspapers offer a comparison of the political propaganda of the two occupation regimes. The six cells for temporary detention have survived to the present day in their original form from 1940 to 1941 and the post-war years. Here, the residents of Cēsis district, detained for various anti-Soviet activities, including national partisans, their supporters, young people who distributed anti-Soviet leaflets and other ‘traitors of the motherland’, were held for several days during the initial investigation and interrogation before being sent to the main KGB Building in Riga. Everything here is real: cells with iron doors, built-in ‘kormushkas’ (small openings for providing food), plank beds, a latrine for detainees, a small kitchen with an oven, as well as typical Soviet-era oil paint on the walls. In 2019, the exhibit was ranked third in the national design competition, the Latvian Design of the Year Award.

Permanent exposition of local history of Vaidava parish

Located in Vaidava Culture and Craft Center.

There is an exposition dedicated to the memory of the deportations of 1949, as well as the participation of the people of Riga in the January 1991 barricades in Riga. Evidence of world wars (mainly printed materials) can also be seen in the exhibition.

Natural and historical objects, manors, history of education, culture, notable people, materials of the collective farm time, household items, banknotes, newspapers, magazines about Vaidava parish.

Memorial to the Victims of Communist Terror for the Repressed in Jaunrauna Parish

Located in "Baižēni", Priekuli parish

A memorial place for the repressed was created in the place of the ruins of the barn of the "Baižēni" house, where on the night of March 25, 1949, 40 residents of Jaunrauna parish were kept to take their way to Lode railway station and Siberia in the morning.

The repressed included children under 1 year of age and 87-year-olds.

The names of those who were shot or died in exile are also written on the memorial plaque. Next to it are memorial stones to the Knights of the Lāčplēsis War Order.

Cattle wagon used for deportations – museum at Skrunda train station

To commemorate the deportations of June 1941 and March 1949, a memorial stone and a four-axle wagon, which also serves as the museum dedicated to deportations, was erected at the Skrunda railway station. This is the first wagon-type museum in Latvia that holds a permanent exhibit of photos, letters, memoirs, documents and various items made by the people deported from the Skrunda station. Skrunda station was a location where deportees were gathered, and one of the three stations in the region to which people from the Skrunda and the Kuldīga area were brought. In 1941, the family of the first President of the restored Republic of Latvia, Guntis Ulmanis, was deported from here to Krasnoyarsk Krai in Siberia.

With the help of deportations, the Soviets dealt with supporters of the national partizans’ and at the same time intimidated the remaining rural population, forcing them to join the collective farms.

Exposition "Latvian Army in Pļaviņas in the 20th Century"

Located at Odzienas Street 2, Pļaviņas.

The permanent exposition "Latvian Army in Pļaviņas in the 20th Century" can be seen.

The building in Pļaviņas, Odzienas Street 2, has a long history - from the time when Stukmaņi wholesaler Hugo Apeltofts started active economic activity in it, thus promoting the development of Pļaviņas city, until the headquarters of the Latvian Eastern Front was established here during the War of Independence. In 1919, the activities of Latvian army units against the Red Army in Latgale were commanded directly from Pļaviņas.

In 1934, a memorial plaque was unveiled near this house with the inscription: "In 1919, the headquarters of the Eastern Front was located in this house, and here General Jānis Balodis took over the command of the Latvian National Army." It was removed and destroyed by the Soviets in 1940, but on June 16, 1990, with the support of the LNNK Plavinas branch, it was restored.

Now, next to the former headquarters building, there is a memorial stall dedicated to 15 cavalry of the Lāčplēsis Military Order born in Pļaviņas region. In Pļaviņas, as well as provides an insight into the life stories of the Knights of the Lāčplēsis War Order.

Not far from the exposition building is the Latgale Division headquarters building, which was built in 1913 by Count Teodors Medems as a Stukmaņi liqueur factory. In 1919 it was taken over by the regime of P. Stučka, where it had also established a prison. After the expulsion of the Bolsheviks, in 1925 the building was taken over by the Latvian Army, which housed the headquarters of the Latgale Division. 10 generals and other officers of the Latvian Army spent their military careers in this building. In 1940, the building was taken over by the Red Army. In the post-war years, it housed a school as well as a municipality. Around 1970, the building was started to be used by the production association "Rīgas Apīrsbs".

Visits to the exhibition must be booked in advance by calling T. 28442692.

 
Exhibition "Struggles for freedom in the 20th century" in Jēkabpils History Museum

Located in Krustpils Palace

Viewable exhibition "Fights for freedom in the 20th century"
Soviet repression. Hard memories. Sitting here in a club chair, you can listen to fragments of the book "Those were the times" by Ilmars Knaģ from Jēkabpils. On one of the walls of the room, a list of townspeople deported to Siberia slides dispassionately, like the credits after a movie. There you can watch an amateur video about the removal of the Lenin monument in Jēkabpils on the old TV. Visitors are interested not only in the content, but also in the technical possibilities - how did this film get on the old TV.

It is possible to listen to the lectures prepared by the museum specialists at the Jēkabpils History Museum or apply for an excursion: Jēkabpils and its surroundings in the First World War, Jēkabpils in 1990, the time of the Barricades, the deportations of 1949 - 70, Jēkabpilians Cavaliers of the Lāčplēš Military Order, etc.
The average duration of lectures is 40 min. Information and registration for lectures by calling 65221042, 27008136.

Information about prices

Jēkabpils History Museum is located in Krustpils Castle. In 1940, after the inclusion of Latvia in the USSR, the 126th Rifle Division was stationed in Krustpils Castle. During the Second World War, the castle housed a German infirmary, and after August 1944, a Red Army war hospital. After the war, Krustpils Castle with the adjacent manor buildings were occupied by the central warehouses of the 16th Long-range Reconnaissance Aviation Regiment and the 15th Air Army of the Soviet Army.

Alūksne Museum

The Alūksne Museum is located in an architectural monument of national significance: the neo-Gothic Alūksne New Castle built in the late 19th century. The museum features an exhibition named ‘Memorial Room for Victims of the Totalitarian Regime’, which tells about the fate of the inhabitants of Alūksne municipality in Siberia and the Far East, while the time periods from prehistory to the present meet in the Alūksne history exhibit ‘Feast of the Ages’. It features a separate section devoted to the contribution of the 7th Sigulda Infantry Regiment to the military, culture and public life. The formation of the 7th Sigulda Infantry Regiment began on 20 June 1919 in the Naukšēni Manor. Initially, a battle group of 22 officers and 1,580 soldiers was formed from the reserve battalion of the Northern Latvian Brigade, and was named the Dankers Division. It was included in the 2nd Battalion of the 3rd Jelgava Regiment. On 23 August, following an increase in the number of companies, it became part of the 7th Sigulda Infantry Regiment. Having taken part in the battles against Bermondt, on 5 January 1920, the regiment was transferred to the Latgale front to fight the Bolsheviks. After the signing of the Peace Treaty with Soviet Russia, the regiment guarded Latvia’s eastern border. The Latvian War of Independence saw the deaths of more than 200 soldiers of the regiment, while 85 were awarded the Lāčplēsis War Order. In 1921, the 7th Sigulda Infantry Regiment was stationed in Alūksne. The regiment’s headquarters were set up in the Alūksne New Castle. After World War II, the castle was taken over by Soviet security institutions. As of the late 1950s, the castle housed various cultural institutions: the Culture and Cinematography Department of the Executive Committee, a pioneer house, a library, a cinema and a museum.

Memorial place near Amata station - echelon No. 97322

It is located in Drabešu parish of Amata county, near the former Amata station building.

The deportees' memorial with an information board and a square can be viewed.

A total of more than 42 thousand people were taken from Latvia in 33 echelons on March 25, 1949 and the following days.
On March 27, 1949, at two o'clock in the morning, echelon No. 60 long wagons left Amata station. 97322 with 329 men, 596 women, 393 children.

The central object will be 1318 metal poles of various sizes and colors. Each of them symbolizes a person taken on March 25, 1949 from the then counties of Cēsis and Alūksne. On each column, the name, surname, year of birth and parish - from which the person was sent. At the moment, 21 posts have been installed with the support of the deportees themselves or their relatives.
The author of the idea, Pēteris Ozolas himself, also has his own pillar, who was taken from "Pērkonių" of Kos parish together with his family at the age of six on March 25, 1949.
Information about the deportation of 1949 and the operation "Priboi" (Coastal Wave) carried out by the repressive organs of the USSR in the occupied Baltic states, which was the basis of the deportation, can be read on the information board.

 
Pieminekļi pasaules karos kritušajiem un deportētajiem Palsmanes pagasta iedzīvotājiem

Atrodas pie Palsmanes luterāņu baznīcas. 

Apskatāmi pieminekļi - Latvijas Neatkarības karā kritušajiem un bez vēsts pazudušajiem, Otrā pasaules karā kritušajiem un bez vēsts pazudušajiem un piemineklis 1949.gadā deportētajiem Palsmanes pagasta iedzīvotājiem.
Latvijas Neatkarības karā kritušajiem un bez vēsts pazudušajiem Palsmanes pagasta iedzīvotājiem piemineklis atklāts 1927.gadā. To atklāja ģenerālis Eduards Aire (1876–1933).
Līdzekļus pieminekļa izveidei ziedojušas Palsmanes, Mēra un Rauzas pagastu biedrības un sabiedriskas organizācijas.

Dailoņa Breikša vadīto nacionālo partizānu piemiņas vieta “Daiņkalni”

Atrodas “Daiņkalni”, Raunas pagasts, Raunas novads (netālu no Smiltenes novada, Brantu pagasta “Mežviju” mājām.

Nokļūšana līdz piemiņas vietai tikai vienreiz gadā - 16.aprīlī! Ceļš ved caur privātīpašumu.

Piemiņas vieta iekārtota kādreizējo Raunas pagasta “Daiņkalnu” un “Graškalnu” māju vietā, zem kurām izveidotajos bunkuros no 1950. līdz 1952. gadam slēpās Dailoņa Breikša (segvārds Edgars, 1911-1952) vadīto nacionālo partizānu grupa. D.Breikša nacionālo partizānu grupa izveidota 1948. gadā un līdz pat 1950. gadam viņi dzīvoja Gatartas pagasta “Jaunvieslavēnos” pie saimnieka Kārļa Lāča. 1950. gadā D.Breikša partizānu grupu nodeva viņa paša brālis Laimonis, tāpēc viņi bija spiesti pārvietoties. Pa vasarām viņi dzīvoja mežos, bet ziemas pārlaida Raunas pagasta “Daiņkalnos” pie mežsarga Artūra Pērkona (1907-1952) un blakus esošajos “Graškalnos” zem mājām ierīkotos bunkuros.

Kopš 2002. gadā piemiņas vietu “Daiņkalnos” pamazām labiekārtoja. Katru gadu 16. aprīlī tiek rīkoti piemiņas pasākumi Dailoņa Breikša vadīto nacionālo partizānu piemiņai. 2003. un 2004. gada aprīlī pie “Daiņkalnu” un “Graškalnu” mājām ievētīja piemiņas krustus un plāksnes. 2016. gada rudenī – 2017. gada pavasarī ar vietējo raunēniešu palīdzību piemiņas vieta tika rekonstruēta pēc arhitekta Z.Butāna skices, kā arī tika atrakta un nostiprināta kādreizējā bunkura vieta.

Piemineklis Pirmā pasaules karā un Latvijas Atbrīvošanas cīņās kritušo Drustu draudzes locekļu piemiņai

Atrodas pie Drustu luterāņu baznīcas. 

Piemineklis atklāts 1932. gada 19. jūnijā. 

1931. gada 14. jūnijā tika likts pieminekļa pamatakmens, kurā iekalts teksts “Gadu simteņi nāks un ies, tēvijai varoņi upurēsies”. Zem tā iemūrēta cinkota skārda kapsula ar piemiņas rakstu, ko parakstījis toreizējais armijas štāba priekšnieks ģenerālis Aleksandrs Kalējs, kritušo karavīru vecāki un citi ceremonijas goda viesi.

Komunistiskās okupācijas laikā teksts zem ciļņa tika aizcementēts, bet bronzas cilni draudzes locekļi paslēpa. Sākoties Atmodai, Latvijas Tautas frontes vietējie aktīvisti uzrakstu notīrīja un savā vietā novietoja arī saglabāto cilni.

Apzināts 41 Drustu draudzes loceklis, kas kritis Pirmajā pasaules karā un Latvijas Neatkarības karā.

Baznīcas sienas nišās ievietotas piemiņas plāksnes komunisma terora upuriem - ar 58 ozolā iegrieztiem drustēniešu un gatartiešu vārdiem - to cilvēku vārdiem, kuriem kapu vietas nav zināmas.

Piemineklis nošautajiem leitnanta R. Rubeņa bataljona karavīriem

Rubeņa bataljona karavīru kapi atrodas pie autoceļa Kuldīga - Sabile, iepretim vietai, kur kādreiz atradās Rendas doktorāts. Pie ceļa ir novietota norādes zīme un piemiņas akmens ar atrodas vien dažu simtu metru attālumā no autoceļa.

Leitnanta Roberta Rubeņa bataljons bija viena no ģenerāļa Jāņa Kureļa veidotās militārās vienības daļām, kas nepadevās vācu karaspēkam un izrādīja vācu sīvu pretošanos. Usmas periodā bataljona skaitliskais sastāvs pieauga līdz 650 vīriem ar četrām pilnībā nokomplektētām rotām, ambulanci un saimniecības komandu. Komandējošais sastāvs: leitnants R.Rubenis, leitnants Filipsons, v.v. A.Druviņš, v.v. Šulcs, v.v. Briedis, v. seržants J.Rubenis, J.Bergs, v.v. Jaunzems. 

No 1944. gada 14. novembra līdz 9. decembrim Ugāles, Usmas, Rendas un Zlēku pagastos notika niknas kaujas starp Vācu 16. armijas daļām, SD un SS vienībām policijas ģenerāļa Fridriha Jekelna vadībā un kureliešu vienības atsevišķo bataljonu, ko komandēja leitnants Roberts Rubenis. Kaujās pie Rendas un Zlēkām iznīcināja ap 250 vācu karavīru, bet rubeniešu zaudējumi bija ap 50 cilvēku.

Pēc leitnanta Rubeņa bojāejas Druviņš paziņoja vīriem, ka turpmāk darbosies uz brīvprātības principa un tā rezultātā vairāki desmiti vīru pieņēma lēmumu atdalīties no Rubeņa bataljona. 1944.gada 20-21.novembrī 11 cilvēku grupu sagūstīja vācu SD vienība un pēc pratināšanām aizveda uz vietējo mežu un nošāva.

Nacionālo partizānu "Dzelzkalnu" brāļu kapi

Kapos uzstādīts piemineklis nacionālo partizānu piemiņai. Akmenī iekalti vārdi partizāniem, kuri darbojušies Puzes – Piltenes partizānu grupa. Pieminekļa pakājē izvietotajā granīta plāksnē iekalti gada skaitļi (1945 – 1953) un 36 kritušo partizānu vārdi.

1946. gada 23. februārī Tārgales pagastā pie Vārnuvalka notika asiņaina kauja starp komandiera Brīvnieka vadīto Latvijas nacionālo partizānu grupu viņu nometnes vietā un padomju okupācijas armijas iznīcinātāju nodaļu. Cīņā krita seši partizāni, kurus vietējie iedzīvotāji paslepus apbedīja turpat mežā. Vēlāk turpat apbedīja bez tiesas un sprieduma vēl divus nošautos. Vietēji šo meža stūri dēvēja par Dzelzkalna kapiem, ko ilgus gadus prata atrast tikai zinātāji – pēc krusta zīmes eglē.


1989. gada vasarā LNNK Ugāles nodaļas dalībnieki Zūru meža Dzelzkalnu apgaitā 1946. gada 23. februārī kritušo Puzes – Piltenes grupas nacionālo apbedīšanas vietā uzlika bērzu krustus, meklēja kritušo piederīgos Latvijā un ārzemēs.


1991. gada 27. aprīlī, piedaloties kritušo piederīgajiem, nacionālo organizāciju pārstāvjiem no vairākām zemēm, kapus iesvētīja teoloģijas profesors Roberts Akmentiņš, un tos nosauca par Dzelzkalnu brāļu kapiem.
 

Liepājas milicijas ēka jeb "Zilais brīnums"

Liepājā komunistiskās okupācijas režīma iestāde milicija atradās Republikas ielā 19 namā, kuru jau kopš tā uzcelšanas brīža 20. gs. sākumā, liepājnieki dēvēja par “Zilo brīnumu”. Savukārt čekas mītne atradās Toma ielā 19. Neilgi pēc okupācijas tā sabiedrībā iemantoja apzīmējumu “Sarkanais brīnums”.

Līdzšinējās komunistiskā režīma noziegumu izpētes gaitā noskaidrots, ka tiešā veidā nedz Liepājas čekas ēkā, t.i. “Sarkanajā brīnumā”, nedz cietumā nav notikušas nāves sodu izpildes vai beztiesas nošaušanas. Visi apcietinātie, kuri šajās vietās atradās, sakarā ar kara darbības sākšanos Latvijas teritorijā, sākot ar 1941. gada 23. jūniju tika pārvietoti uz ieslodzījuma vietām Krievijā. Tas skāra gan apcietinātos, kurus arestēja par t.s. “politiskajiem” noziegumiem, gan kriminālnoziedzniekus, neatkarīgi no tā, vai persona atradās izmeklēšanā, vai jau bija saņēmusi spriedumu.

Ieslodzīto pārvietošanu noteica PSRS valsts drošības tautas komisāra Vsevoloda Merkulova 1941. gada 23. jūnija rīkojums Nr.2455/M, kurš tika adresēts Latvijas PSR, Igaunijas PSR un vairāku Ukrainas PSR apgabalu NKGB priekšniekiem. Nošaušanas iemesls bija baiss un traģisks –– apcietinātos pārvietot uz Krieviju vairs nebija iespējams, bet atstāt viņus dzīvus nedrīkstēja. Rezultātā, arī Liepājā kara darbības laikā notika iedzīvotāju beztiesas nošaušana, līdzīgi kā Rīgas Centrālcietumā, Valmieras cietumā, Valkas un Rēzeknes milicijā, Greizajā kalnā pie Ludzas. Minētais noziegums notika “Zilajā brīnumā” –– Liepājas milicijas ēkā, Republikas ielā 19.

Mežabrāļi – nacionālo partizānu bunkurs

Izveidots partizānu bunkurs, kurā var mazliet piedzīvot partizānu sajūtas, apskatīt  partizānu personīgās mantas, ieročus, fotogrāfijas. Stāsti un atmiņas filmās par nacionālo partizānu cīņu pēc 1945. gada.

Latvijas nacionālie partizāni jeb mežabrāļi bija mazas, bruņotas vietējo iedzīvotāju grupas, kas patstāvīgi cīnījās pret PSRS okupācijas režīmu Latvijas teritorijā no 1944. līdz 1956.gadam. Tie bija cilvēki, kuri nevarēja vai nevēlējās dzīvot Padomju savienībā un bija spiesti slēpties mežos. Kopā Latvijā darbojās apmēram 20193 mežābrāļi.

Bunkurs izveidots, izmantojot bijušo mežabrāļu stāstus un atmiņas par dzīvi mežos, slēpjoties un cīnoties par neatkarīgu Latvijas valsti. Bunkurā iekārtota bruņojuma un sadzīves priekšmetu ekspozīcija. Gida stāstījumu papildina video ar mežabrāļu intervijām.

Bunkura ārpusē ir iekārtota piknika vieta ar ugunskura.
Var iepriekš pasūtīt uz uguns gatavotu zupu vai pavadīt vakaru pie ugunskura, skatoties āra kino.

Patstāvīgi pieejama partizānu taka. Bunkura apskate pēc iepriekšējas pieteikšanās.

Aizkraukle Ajaloo- ja Kunstimuuseumi väljapanek „Nõukogude aastad”

Näitust eksponeeritakse Aizkraukle valla endises kultuurimajas. See kajastab nõukogude inimese eluolu, töö-, puhke- ja kultuurielu ning tutvustab Aizkraukle (nõukogude ajal kandis nime Stučka) ajalugu ning Pļaviņi hüdroelektrijaama rajamise lugu. Külastajad saavad tutvuda punanurgaga: nõukogudeaegsete propagandamaterjalide, parteifunktsionääri kontori ja tavalise nõukogudeaegse korteriga, kus asub elutuba, köök, vannituba ja tualett vastava sisustusega. Mõned ruumid on pühendatud nõukogudeaegsele meditsiinile, turismile, spordile ja repressioonidele. Ekspositsiooni keskel on avar saal nõukogude ajal toodetud sõidukitega. Aizkraukle Ajaloo- ja Kunstimuuseum alustas kolmekorruselise ekspositsiooni loomist 2016. aastal. Tänapäeval on see Baltimaade suurim Nõukogude okupatsiooni perioodile pühendatud väljapanek.

Aglona Katoliku Gümnaasiumi Psühhiaatriahaigla mahalastud patsientide mälestuspaik

Mälestuspaik Aglona katoliku gümnaasiumi juures, kus 22. augustil 1941 tulistasid natsid Daugavpilsi psühhiaatriahaigla 544 patsienti ja 48 Grivase lastekodu last. Kõik mainitud viidi Daugavpilsist Aglonasse, kus nad paigutati kuni tapmiseni katoliku gümnaasiumi ruumidesse. Lasud maeti kahte auku.

Selle mõrva, aga ka ümberkaudsete juutide tapmise mõistis oma jutlustes avalikult hukka Aglona praost preester Alois Brock (1898–1943). Sel põhjusel arreteerisid natsivõimud ta 30. detsembril 1941. aastal. Kolme kuu pärast A. Brock vabastati, kuid 25. mail 1942 arreteeriti ta uuesti. A. Brock suri 28. aprillil 1944 Neuengammami (Saksamaa) või Mauthauseni (Austria) koonduslaagris.

Mälestuspaigas on mõned hauakivid ja ristisümber, millel on läti- ja venekeelsed mälestustahvlid.

 
Näitus "Ludza piirkond 1918-1945 Elagu sa igavesti Lätis!" Ludza koduloomuuseumis

Ludza regionaaluuringute muuseumi ekspositsioonis „Elagu Läti! 1918–1945" kajastab olulist ajaloolist etappi Ida-Latgale arengus aastatel 1918-1945. aastaks. Ekspositsioonis saab näha selle ajaloolise ajastu erinevaid säilmeid. Nende hulgas on ka esemeid, mis kunagi kuulusid vabadusvõitluses osalenud Lužana kodanikule R. Kalniņale. Ruumi kunstiline kujundus võimaldab külastajatel tunnetada aja meeleolu, mil Lätit tabas massiküüditamise laine. Keskseks reliikviaks, mis seda ajaloolist perioodi kujutab, on represseeritud katoliku preestri Casimir Vitanise valmistatud puidust rist. Teise maailmasõja lahinguvälja installatsioon loob tolleaegse emotsionaalselt elava atmosfääri. Näituse külastajad saavad tutvuda ka Nõukogude armee ja Saksa armee sõjapreemiatega. Näitusel olevad vanad fotod Ludzast annavad aimu linnapildist enne ja pärast II maailmasõda.

 
Audriņi küla ohvrite mälestuspaik

1965. aastal avatud mälestustahvel endise Rēzekne vangla juures. Pühendatud Makašēni valla Audriņi küla kolmekümnele mehele, kes 4. jaanuaril 1942 selles kohas avalikult maha lasti. Plaadile on graveeritud 30 mahalastud mehe nimed.

Veidi enne seda selgus, et Audriņi külas varjasid end põgenenud Punaarmee sõjavangid. Nende tabamisel puhkenud relvastatud kokkupõrgetes hukkus 4 abipolitseinikku. Intsidendi eest kättemaksuks andsid natside okupatsioonivõimud korralduse tappa kõik Audriņi elanikud ja küla põletada. Avalik hukkamine Rezeknes oli osa kättemaksukampaaniast.

 
Holokausti memoriaal

2004. aasta augustis avati Preiļis Cēsu tänaval holokausti ohvrite mälestusmärk. Arhitekt Sergejs Rižs, idee autor ja rahastaja on aga USA elanik Dāvids Zilbermanis. Mälestusmärk asub juutide tsiviilhaudade ja juudi elanikkonna laskepesade vahelisel alal.


Esimesed juudid saabusid Preiļisse 19. sajandi alguses, kui hakati moodustama Preiļi linna. 1935. aasta rahvaloenduse andmetel olid Preiļi 1662 elanikust 847 (51%) juudid. Enamik neist olid kaupmehed, käsitöölised, aga ka intelligents – arstid ja õpetajad.

Kui Saksa natsiarmee sisenes 1941. a 28. juulil, 9. ja 10. augustil hävitati üle 720 Preiļi ja lähiümbruse juudi. Pärast sõda naasis osa juute Preilisse, kuid kogukonda ei õnnestunud üles ehitada.


2013. ja 2014. aastal viisid juudi kodanike kalmistul läbi Saksa noorteühenduse LOT õpilased ja selle juht Klaus Peter Rex. Koostati kalmistu kaart. 2015. aastal avati Dāvid Zilbermanise eestvõttel tema rahastuse ja annetuste toel juudi kogukonnale mälestuskaar Preiliis, juudi kodanike kalmistu sissepääsu juures, teel holokaustiohvrite memoriaali juurde.


2018. aastal tegi ühendus "Preiļu memoriaalid" (esimees Sergejs Rižs) kaevetöid juutide tapmispaigas juudi kodanike kalmistu kõrval. Avastati kolm süvendikohta. Pärast konserveerimist saab esemelisi tõendeid vaadata Preiļi ajaloo- ja tarbekunstimuuseumi põhinäitusel aadressil Rainiš bulvāri 28. Muuseumi spetsialistid pakuvad külastajatele haridusprogrammi "Mõelda holokaustile tähendab mõelda iseendale". Programm algab muuseumi ekspositsioonist ja lõpeb holokausti memoriaali juures. Mälestusmärki koos kalmistuga kasutatakse rahvahariduses vabaõhumuuseumina.

 
Monument poliitiliselt represseeritutele ja rahvuspartisanidele Preiliis

Preili poliitiliselt represseeritute monument asub roomakatoliku kiriku värava lähedal platsil ja avati 22. augustil 1993. aastal. Monumendi lõi skulptor Vija Dzintare. Monumendil on kujutatud põlvili leinavat naist, kes katab lahkunu tekiga. Monumendi kõrval on kivisse raiutud poeet Kārlis Skalbe sõnad:

Valiti palju märtreid
Sulle, mu väike isamaa,
Mis ema nimega püha
Sosistab valutunnil: "Latvija!"

Kuna 20. sajandi 1940. aastatel panid Nõukogude okupatsioonivõimude esindajad avalikuks vaatamiseks välja mahalastud rahvuspartisanide säilmed, siis 2018. aastal memoriaali laiendati. Monumendi juurde asetati kaks rändrahnu, mis sümboliseerivad rahvuspartisanide mälestust. Rändrahnud on loonud skulptor Ivo Folkmanis. Ühele neist on raiutud Preiļi poliitiliselt represseeritud seltsi "Likteņa ceļs" logo, teisele - kiri "Rahvusliku Vastupanuliikumise langenud liikmete mälestuseks".

Siin peetakse 25. märtsil ja 14. juunil poliitiliste repressioonide ohvrite mälestushetki.

 

Saistītie stāsti

Kindral Karl Gopperi kohta

Kindral K. Goppers (1876-1941) oli silmapaistev sõdur ja silmapaistev mees. Ta paistis silma eduka ülemana, kes võttis üle pataljoni ja rügementide juhtimise, juhtides kangelaslikult oma laskureid lahingutes Läti vabaduse eest Esimese maailmasõja ajal (1914-1919). Ta on osalenud lahingutes Tīreļpurvsis, Ložmetējkalnsis ja kaitsnud Riiat.

Kindral Jānis Balozsi elukäik pärast küüditamisest naasmist

Kui venelased üritasid 1940. aastal Läti valitsuselt peale suruda sõjaväebaasi lepingut, mis muudaks Läti armeel Punaarmeele vastupanu peaaegu võimatuks, püüab kindral J. Balodis saavutada sellesse lepingusse mõningaid muudatusi. Kuid see ebaõnnestub. Kuid kindrali pahalased kasutavad seda asjaolu, et hiljem J. Balodit peaaegu reeturiks parandada. Pärast konflikti riigipeaministri ja peaminister K. Ulmanisega vabastati kindral 5. aprillil 1940 sõjaministri kohalt. Seejärel otsustab J. Balodis osaleda demokraatliku bloki koosseisus Riigikogu valimistel, kuid sellest ei tule midagi välja, sest valimistel võib kandideerida ainult üks nimekiri - kommunistide kandidaatide nimekiri. Lätist saab 14. liiduvabariik.

Läti okupeerimisest

Iseseisva Läti riigi olemasolu 1940. aastal katkestas Nõukogude Liidu okupeerimine ja annekteerimine ehk liitmine Nõukogude Sotsialistlike Vabariikide Liitu (NSVL).

Lastekoloonia "Päkapikud" sündmustest sõjaeelse ja II maailmasõja ajal

Geriljatoetajate perekonnad jäid ilma lastest. 1943. aasta märtsis oli Salaspilsi laagris 1100 last. Leetrite, tüüfuse ja muude haiguste tõttu suri umbes 250 last, mitusada last viidi ümberkaudsete valdade taludesse, umbes 300 last sattus lastekodusse Riias Jurmalas, Igates ja Saulkrastis.
Saulkrastis sattusid lapsed Läti Lasteabi Seltsi lastekolooniasse "Rūķīši".

Major Jānis Ozoli juhtimisvõimed 3. Kurzeme lahingu ajal

Major Jānis Ozolase divisjonile on paigaldatud mälestussilt Riia - Liepāja maantee äärde, Džukste valda, umbes ühe kilomeetri kaugusel mälestuspaiga Kurzeme tagaveest.

Major Jānis Ozols oli Läti ohvitser, 2. maailmasõjas osaleja, Kolme Tähe ordeni kavaler, kelle juhitud suurtükiväedivisjon hoidis 3. Kurzeme lahingu ajal ära rinde murdumise.

 
Kohaliku uurija Žanis Skudra "Okupeeritud Läti päevik".

Žanis Skudra annetab kogu oma vaba aja kohalikule uurimistööle, kõik puhkused Läti ringreisidele. Nii koguti materjale, fotosid ning “Okupeeritud Läti päevade raamat” ilmus Stockholmis Läti Rahvusfondi poolt pseudonüümi Jānis Dzintars all.

7. juunil 1978 vahistati Žani Skudra Tallinnas ja sama aasta novembris mõistis Riia ülemkohus talle riigireetmise ja spionaaži eest kaheteistkümneaastase vangistuse.

 
Endise leegioni leitnandi Arvīdas Gailīši roll Pēteris Cheveri rühma likvideerimisel

Kapten Pēteri Čevera ja veel seitse partisani tabati 1. novembril 1950 Engure metsamassiivis, kuhu endise leegionileitnandi Arvīdas Gailīši (agent-võitleja hüüdnimi "Grosbergs") võltspartisanide rühmitus oli juhuslikult paigutanud. Sinna kuulusid LPSR VDM-i töötajad ja "metsavendade" rolli täitnud agent-sõdurid.

 
Lugu Peter Cheeveri jõugu tegevusest ja hävingust

P. Chevers koondas enda ümber endised leegioni ohvitserid ning tervitas rühma ka kohalikke Kuramaa elanikke. Nad kõik otsustasid jääda truuks vaba ja iseseisva Läti riigi ideele, mitte alluda võõrale okupatsioonile. Talsi rajooni Vandzene - Upesgriva - Okte valdade territooriumile paigutatud Cheveri rühm üritab vältida laupkokkupõrkeid Tšehhi vägede või lahingupataljoni võitlejatega.

Liepāja "Sinises imes" tsiviilisikute kohtuväline tulistamine

Sõja ajal Läti territooriumil toimunud kohtuvälised tapmised 1941. aasta juuni lõpus ja juuli alguses olid viimane repressioonide ja vägivalla ilming kommunistliku okupatsiooni esimeses etapis, mis lõppes Natsi-Saksamaa vägede sisenemisega kogu territooriumile. Lätist.

Tulistamise põhjus oli kohutav ja traagiline – kinnipeetavaid polnud enam võimalik Venemaale toimetada, kuid ellu neid jätta ei saanud. Seetõttu toimusid sõja ajal Liepājas elanike kohtuvälised mahalaskmised sarnaselt Riia keskvanglas, Valmiera vanglas, Valka ja Rēzekne miilitsates ning Ludza lähedal Croix’ mäel. Liepajas realiseeriti see Nõukogude okupatsioonivõimu kuritegu "Sinises imes" – Liepaja miilitsamajas, Republikas tänav 19.